De winkels in Enschede zijn sinds woensdagmorgen open voor click & collect. Klanten kunnen online de producten bestellen en het vervolgens afhalen voor de winkel. De eerste dag blijft het echter nog rustig.
Enschedese ondernemers promoten hun pick-up points voornamelijk via sociale media, zoals Instagram en Facebook. “We proberen bijvoorbeeld filmpjes voor onze sociale media te maken. Doordat mensen deze posts liken, krijg je als winkel meer bekendheid", vertelt Karin van Engelenburg, medewerker bij Ziengs Schoenen. Ook de andere winkeliers promoten de producten en de prijzen via sociale media, van WhatsApp tot Instagram. Klanten kiezen de producten via de webshop of via de verschillende platformen en betalen het product via een tikkie of contant aan de deur.
Ondanks de mogelijkheid van de nieuwe afhaalmogelijkheid is het de eerste dag rustig in de binnenstad van Enschede. De bestellingen komen langzaam binnen, maar door de sneeuwval komen niet veel mensen buiten om hun bestellingen op te halen. De winkeliers geven aan dat ze het idee hebben dat klanten liever thuis blijven waar het warm is. De winkeliers hopen dat dit verandert als het weer straks weer meewerkt. Gelukkig is er wel genoeg te doen. “We hebben minder taakverdeling, maar we proberen wel dingen te doen zoals de bestellingen doornemen of de winkel netter maken”, vertelt Marieke Dijkstra, medewerker van Only.
“De winkel moet open. Dit is voor alle ondernemers niet vol te houden, ondanks de steun van de overheid”, vertelt Jeroen Visser, eigenaar van Expo Enschede. Karin van Engelenburg voegt tot slot toe: “We willen zeker dat de winkels opengaan en we denken dat dit coronaproof te doen is.”