De gemeente Hengelo heeft het afgelopen jaar goede ervaringen opgedaan met het bijtijds helpen van mensen die beginnende schulden hebben. Daarom gaat het gemeentelijke team Budget Alert dit jaar door met de aanpak onder de noemer ‘Vroeg Eropaf’.
In maart 2020 werd in Hengelo gestart met de werkwijze ‘Vroeg Eropaf’. Het doel: in een zo vroeg mogelijk stadium in contact komen met inwoners met beginnende schulden. “Bij betalingsachterstanden op huur, energie, water en zorgverzekering bieden we als gemeente hulp. Hoe eerder onze inwoners ondersteuning krijgen bij hun financiële administratie, hoe beter”, aldus wethouder Mariska ten Heuw.
Uit landelijke cijfers blijkt dat één op de vijf huishoudens financiële problemen heeft. De verwachting is dat meer mensen in de financiële problemen komen als gevolg van de coronacrisis. Ten Heuw: “We weten dat mensen met schulden gemiddeld 4 tot 5 jaar wachten met hulp zoeken. Dat is zonde. Want als je zo lang wacht, wordt het bedrag in die 5 jaar ruim 10 keer zo hoog. Daarom zetten we in op het zo vroeg mogelijk signaleren van betalingsachterstanden. Hiermee wil de gemeente oplopende schulden en eventuele bijkomende problemen bij inwoners voorkomen.”
Het eerste jaar van de pilot Vroeg Eropaf is met name positief ervaren omdat Budget Alert nu mensen heeft geholpen, die zich anders veel later zouden melden. Een woordvoerder van Budget Alert legt het als volgt uit: "Er gaan soms jaren overheen voordat mensen zich bij ons melden om aan hun schulden te werken. Nu trekken veel mensen sneller aan de bel. We spreken zelfs mensen die op ons telefoontje wachten na het ontvangen van onze brief. Onze hulp aannemen blijft natuurlijk vrijwillig, maar over die ervaringen van afgelopen jaar zijn we dus wel positief."
Inwoners met beginnende schulden werden vanaf maart 2020 al aangeschreven. “In die brief bieden we vroegtijdig en vrijblijvend onze hulp aan”, aldus Mariska ten Heuw. Vanaf 1 januari 2021 wordt deze werkwijze wettelijk verplicht. Vanuit de gemeente gaat team Budget Alert op basis van signalen over betalingsachterstanden van huur, energie, water en zorgverzekering uit eigen beweging in gesprek met mensen. Budget Alert werkt hiervoor samen met onder meer Wijkracht, Welbions, Vitens en Menzis. Met deze organisaties is ook de afspraak gemaakt dat zij de gegevens voor deze doeleinden mogen delen.
Ook dit jaar gaat team Budget Alert door met het actief benaderen van inwoners met beginnende schulden. Inwoners krijgen een brief of worden gebeld en als de coronamaatregelen het toelaten, gaan ze op huisbezoek. Ten Heuw: “We willen hiermee voorkomen dat onze inwoners worden afgesloten van energie of water of uit hun huis worden gezet. Daarnaast willen we de schade op deze manier beperken door zo snel mogelijk actie te ondernemen. Het uiteindelijke doel is om een gezonde financiële situatie te creëren waar de inwoner zelf verder mee kan.”
BudgetAlert biedt advies en hulp bij financiële problemen. Voor vragen kan men contact opnemen met team BudgetAlert, via het Zorgloket, telefoon 074 - 245 9131 of via de site: www.hengelo.nl/schulden