PvdA afdeling Hengelo is geschrokken van het nieuws dat NS-station Hengelo Centraal van 'full service' naar 'selfservice' wordt omgebouwd. Vanaf volgend jaar zou er dan geen NS-personeel meer op het station te vinden zijn. Reizigers met vragen kunnen dan alleen nog maar bij conducteurs terecht.
PvdA-fractievoorzitter Marie-José Luttikholt heeft om die reden vragen gesteld aan het college van B en W. Hengelo is, zeker voor Twente en Achterhoek, een belangrijk station op de route Amsterdam-Berlijn en daarom vindt Luttikholt het belangrijk dat de service overeind blijft: "Is het niet wenselijk dat je op het station een treinkaartje kunt kopen en informatie kunt opvragen? Je mag als knooppunt van internationale treinen in Twente van het Hengelose station toch een bepaalde service verwachten?"
Wie wil weten op welk perron hij of zij moet zijn en in welke trein hij of zij moet stappen is straks aangewezen op de informatieborden en de praatpalen. Luttikholt vraagt het college van B en W om in gesprek te gaan met de NS om te proberen de service op peil te houden en daarmee ook banen voor Twente te behouden.
Niet alleen bij de politiek bestaat kritiek tegen de plannen, ook het personeel is kritisch en bang. De vakbonden vrezen dat gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn. Ook zouden de plannen ten koste kunnen gaan van het veiligheidsgevoel op de perrons.
In heel Nederland wil NS rigoureus snoeien in het aantal betaalde krachten op de stations. Bemenste balies verdwijnen en servicepersoneel wordt wegbezuinigd. In totaal verdwijnen er landelijk 341 fulltimebanen. Tien stations houden een volledige bezetting met ticketbalies, waaronder Enschede.
Eerder meldde NS al dat de ticket- en servicebalie in Hengelo verdwijnt. De reden is dat het overgrote deel van de treinreizigers kaartjes online koopt. Waar in 2004 nog 63 procent van alle reizigers een kaartje aan de balie kocht was dat in 2019 nog 12 procent.
Volgens een woordvoerder van NS in Tubantia zal de reiziger niet veel merken van het verdwijnen van het vaste NS-personeel: "De conducteur blijft gewoon aanspreekbaar. En ook op het gebied van toezicht en veiligheid blijft er een collega aanwezig. Maar dat zal niet 24 uur per dag zijn.”