De ambitie van Johan de Jong (1969), Hengeloër en directeur van Metropool, is om het beste poppodium van Nederland te worden. Hij is al aardig op weg, vertelt hij in de kerstspecial 1Twente Het Jaar: "Qua bezoekersaantallen behoren we al tot de top van ons land." Hieronder het volledige gesprek dat hij op 23 december had met Ernst Bergboer in '1Twente Het Jaar'.
Voor Metropool was het een erg lastig jaar. Potdicht in maart, een beetje open in de zomer, nu weer dicht, wanneer weer een beetje open, wanneer helemaal? Johan de Jong hoopt dat ze ergens dit voorjaar weer een zaal vol mensen mogen ontvangen in de zalen in Hengelo en Enschede. Het is volgens de directeur een jaar van zweven tussen hoop en wanhoop: "Het is alsof je van de bergen naar de zee rijdt. In de verte zie je de zee en dan na een bocht is-ie weer weg en dan ineens is-ie er weer en steeds komt-ie ietsje dichterbij..."
De geboren Drent was als tiener van de kleine stapjes. Van lts naar mts in Emmen, naar de hts in Zwolle om vervolgens te eindigen aan de UT in Enschede. De studie electrotechniek hield hij echter al snel voor gezien. Hij wilde aan het werk: binnen 5 jaar werkte hij zich bij een Enschedees bedrijf in de installatietechniek op van jongste bediende tot directeur. Dat bleef hij zeventien jaar. “Met heel veel plezier, maar uiteindelijk wilde ik toch een baan met meer maatschappelijke impact. Ik werd zzp’er en kwam terecht bij Metropool. Eerst in het bestuur en vanaf 2014 werd ik er directeur.”
Daarmee was voor hem de cirkel rond: “Ik was als kind, naast knutselen met electronica, altijd al bezig met muziek. Luisteren naar platen en naar concerten gaan. Zelf muziek maken deed ik niet. Daar heb ik later wel een beetje spijt van gekregen, niet wetende of ik daar überhaupt het talent voor had.”
Het laatste reguliere concert in Metropool was begin maart: Richie Ramone in Enschede. Johan de Jong: “Ik was er zelf bij. Handen schudden mocht al niet meer en we moesten al afstand houden. Maar na een paar biertjes stond iedereen te dansen en te springen. Op dat moment besef je al: 1,5 meter én bier drinken gaat niet samen, tenzij je op een stoel wordt vastgeplakt. Eerst denk je nog: dat virus duurt een paar maanden en je schuift de eerste concerten op naar zomer en najaar. Maar het ging langer duren. Mijn angst was toen: worden we als poppodiums straks wel serieus genomen door de overheid en krijgen we financiële steun? Da’s gelukkig gebeurd. Daardoor hebben we vrijwel ons hele team aan boord kunnen houden.”
Is het een dominee, is het een wethouder of toch de directeur van Metropool? We vroegen het aan willekeurige voorbijgangers op een steenworp afstand van... Metropool!
Metropool stond er vorig jaar om deze tijd prima voor, vertelt De Jong. Hij hoopt die draad straks weer op te kunnen pakken: “We tellen op landelijk niveau mee. Zeker wat betreft bezoekersaantallen bij concerten. We moeten ons nog wat meer richten op feestjes, zeker in Hengelo. In Enschede kregen die vorig jaar een enorme boost, dankzij de vele studenten daar. Verder moeten we meer naar buiten. Letterlijk en figuurlijk.”
Metropool programmeert in de zomermaanden regelmatig concerten in het openluchttheater in Hertme en is betrokken bij de invullen van verschillende festivals, maar ook de niches moeten niet vergeten worden. “We hebben de taak iedereen in de regio te bedienen. Kijk, in Amsterdam kun je moeiteloos met iets aparts komen, daar is overal publiek voor. Wij in Twente moeten daar harder voor werken. Maar ik weet zeker dat juist die mix zorgt voor een prettiger samenleving.”
Hieronder de trailer van ’30 jaar herrie in de tent’, de door Guus Blenke gemaakte documentaire ter ere van de dertigste verjaardag van Metropool in 2019.
Ergens komend voorjaar hoopt Johan de Jong de deuren van Metropool weer helemaal open te kunnen gooien, maar eerst even twee weken totale rust: “Ik heb iedereen twee weken vrij gegeven. Zelf probeer ik ook tot rust te komen, even mijn hoofd leeg maken. Maar dat gaat me alleen lukken als ik afleiding heb. Ik ga mijn huis maar eens opruimen.”