Welke vraagstukken vinden Enschedese studenten belangrijk en welke problemen moeten volgens hen worden opgelost? Sinds een aantal maanden mag het EnschedeLAB na een pilotfase juist hiermee structureel aan de slag. Wiro Kuipers is coördinator van het project en verzint, samen met studenten van de Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, ROC van Twente en AKI/Artez, oplossingen die de stad verder moeten helpen.
Kuipers benoemd met nadruk de vier kennisinstellingen in die stad die met duizenden studenten waardevol zijn voor het oplossen van problemen. “Juist nadat je klaar bent met je opleiding, kom je mensen tegen van andere opleidingen waarmee je eerder geen contact had”, weet de coördinator van het EnschedeLAB. “Het samenwerken met studenten van andere opleidingen, die je niet dagelijks ziet, is goed voor je toekomst.”
Het concept van het EnschedeLAB is eenvoudig. Studenten worden van Kuipers uitgenodigd om met een vraagstuk aan de slag te gaan of docenten melden studenten aan. “Studenten gaan vier dagen aan de slag. Normaal gesproken zullen we wisselen tussen verschillende onderwijslocaties. Dat kan nu natuurlijk niet”, vertelt Kuipers. Maar voor de coördinator blijft de werkwijze cruciaal. Voor hem is het belangrijk dat studenten onder druk werken en een nieuwe manier van werken aanleren.
De vraagstukken die studenten behandelen gaan over verschillende onderwerpen. Eenzaamheid bij jongeren of ouderen die digibeet zijn. In het actuele project proberen studenten overlast van rokers in woonwijken rond schoolterreinen te voorkomen. “Binnen opleidingsinstituten wordt vaak nog gezocht op inhoud. Bij roken denk je dan meteen aan opleidingen in de gezindheidssector”, aldus Kuipers. “Maar ik zou het ook gaaf vinden als studenten werktuigbouwkunde of civieltechnische monteurs met bepaalde vraagstukken aan de slag gaan. Het gaat niet zo zeer om het inhoudelijke vraagstuk, maar om de samenwerking van verschillende mensen met verschillende disciplines.”