De film Lina gaat over een verstandelijk gehandicapte jonge vrouw die nogal wat ellende over zich heen krijgt: een werkloze vader die teveel drinkt, een zus met borderline, verkeerde vrienden, digitale pesterijen, loverboys. Hans Mulder, de schrijver van het verhaal, heeft een leerwerkpakket samengesteld voor het voortgezet onderwijs. Hij was woensdag 21 oktober te gast bij 1Twente Vandaag.
De speelfilm Lina ging onlangs in zeer kleine kring - wánt corona - in première in Kulturhus Borne en is binnenkort voor iedereen te zien via internet. "Deze film móest echt gemaakt worden", vertelt Mulder. "De problemen die Lina heeft, zijn van toepassing op heel veel kinderen en jongeren vandaag de dag. Mét of zonder verstandelijke beperking. Dankzij corona zijn die problemen alleen maar groter geworden. Ouders die thuis werken, kinderen die thuisonderwijs volgen of - nog erger - uit beeld zijn bij school, ouders die hun baan verliezen en misschien wel aan de drank raken. En ondertussen zitten de kinderen de hele dag te gamen of zijn op een andere manier online bezig. Met alle gevaren van dien."
Hij kent de verhalen uit de praktijk: "Ik heb jaren voor de klas gestaan in het speciaal onderwijs, ben een aantal jaren schoolhoofd geweest en ben vrijwilliger bij Aveleijn. Voor het verhaal over Lina heb ik mijn eigen ervaringen gebundeld. Eerst was er het boek, toen de film en nu het lespakket."
Dat kinderen met een verstandelijke beperking nóg gevoeliger zijn voor groepsdruk en op sociale media een nog makkelijker doelwit zijn voor pesterijen laat zich raden. Daarom wil Mulder vooral daarop de aandacht vestigen: "We kennen allemaal wel kinderen met een beperking. Sommigen van ons lopen er desondanks vaak met een grote boog omheen. Laten we asjeblieft iets meer naar elkaar omkijken."
Hoofdthema van het lespakket is het internet en de gevaren daarvan: "Het pakket is bedoeld voor het voortgezet onderwijs. Ik laat de film laat zien in het bijzijn van de leerkracht en daarna bespreken we de onderwerpen in de groep. Hopelijk helpt het de kinderen beter om te gaan met sociale media en groepsdruk en krijgen ze wat meer begrip voor leeftijdsgenoten die het moeilijk hebben."