Betere bewegwijzering voor voetgangers en extra taxistandplaatsen bij het horecagebied. Dat zijn twee concrete punten uit de vandaag gepresenteerde rapportage Bereikbare Binnenstad, waarover de raad dit najaar z'n zegje mag doen. De overige punten, of 'opgaven' zoals het college ze noemt, zijn óf de afgelopen tijd al opgepakt of worden dat de komende jaren. "Voor alle projecten in de binnenstad liggen er met dit rapport in elk geval concrete uitgangspunten", aldus wethouder Gerard Gerrits.
Volgens Gerrits en de onderzoekers van Goudappel Coffeng doet Hengelo het op de meeste punten helemaal niet verkeerd, toch valt er nog genoeg te verbeteren. Daarvoor heeft het Deventer adviesbureau nu aanbevelingen gedaan.
Richard ter Avest van Goudappel Coffeng: "We hebben eind vorig jaar op verschillende momenten bezoekers van de binnenstad bevraagd. Zowel Hengeloërs als mensen van buiten de stad. Hun verhaal en dat van de leden van een klankbordgroep met daarin allerlei belanghebbenden is met onze expertise omgezet in deze rapportage."
Gerrits: "Dit rapport gaat nu naar de raad en dan zullen als eerste de bewegwijzering en de taxistandplaatsen (daar hangt een kostenplaatje aan, red.) aan de raadsleden worden voorgelegd." Naast deze twee opgaven staan er nog zeven in het document. Denk daarbij aan meer fietsparkeerplaatsen, het centrum beter toegankelijk maken voor visueel beperkte mensen, doorgaand autoverkeer weren uit het centrum en zorgen dat alleen schone voertuigen nog winkels bevoorraden.
De meeste van deze punten worden integraal opgepakt. Voorbeeld: pas als duidelijk wordt hoe het marktplein ingericht gaat worden, wordt duidelijk wat daarin de plek voor fietsers, voetgangers en andere verkeersdeelnemers wordt. Hierover kan nu dus nog niets concreets gezegd worden, maar als die duidelijkheid er is, kan vervolgens met dit rapport in de hand snel actie worden ondernomen.
Gerard Gerrits: “Uit het onderzoek blijkt dat de bereikbaarheid van de binnenstad in het algemeen positief wordt beoordeeld, door fietsers én automobilisten. Parkeerplaatsen voor de auto zijn snel te vinden en liggen op korte afstand van winkels en horeca. Wat goed gaat willen we ook zo houden, daarom kijken we ook vooral naar de ideeën en kansen die in de stad leven, zoals het fietsparkeren. Bijna de helft van de ondervraagden waardeert dit onvoldoende. Ook rijdt er nog te vaak verkeer zonder bestemming door de binnenstad, wat overlast veroorzaakt. Daar gaan we iets mee doen.”
Richard ter Avest: “Bij dit soort onderzoeken kijken we ook altijd goed naar de landelijke ontwikkelingen die er spelen. Zo is deelmobiliteit in opkomst waarbij fietsen en zelfs auto’s met elkaar gedeeld worden. Afhankelijk van het doel kiest een reiziger voor één of meer vervoersmiddelen om op de bestemming te komen. Daarnaast zien we dat steeds meer grote en middelgrote steden samen met ondernemers en vervoerders willen zorgen voor schonere voertuigen voor de bevoorrading van de binnenstad.”
"Een goede bereikbaarheid is erg belangrijk voor een vitale en aantrekkelijke binnenstad", aldus Gerrits. De ‘bereikbare binnenstad’ is een van de vier pijlers waarop het Integraal Actieplan voor een vitale Hengelose binnenstad rust. De andere drie zijn: ondernemende binnenstad, bruisende binnenstad (evenementen) en aantrekkelijke binnenstad (herinrichting van de openbare ruimte). Dit plan heeft als doel om vernieuwing en verbetering in gang te zetten en leegstand te verminderen. Dit is ook één van de speerpunten uit het coalitieprogramma 2018-2022.
Dinsdag 15 september heeft het college ingestemd met de rapportage bereikbare binnenstad en deze doorgestuurd naar de gemeenteraad voor besluitvorming. Voordat de besluitvorming plaatsvindt wordt de rapportage eerst nog besproken in een politieke markt.