Het Hengelose marktplein heeft een duidelijke landmark nodig. Dat zei Johan de Jong, directeur van Metropool, maandag in het politieke café Hengeloos Peil. De Jong pleit onder meer voor een bescheiden amfitheater met een aantal basisvoorzieningen om ook podiumkunsten te kunnen tonen wanneer die behoefte er is.
"Hengelo moet zich openstellen voor een kansrijke rol die de stad in de regio heeft," zei De Jong. "Hengelo en haar culturele instellingen, centrumondernemers, de festivals als BAM en Nacht van Hengelo, de kroegen en de nachtclubs, zoals VIOS ontvangen bezoekers uit de hele regio. Bezoekers voor metropool komen bijvoorbeeld voor 70% van buiten Hengelo naar de locatie in Hengelo."
De directeur van Metropool vindt dat bestaande en nieuwe spots in Hengelo daarbij een onmisbare plek innemen. "We zien de meest prachtige plekken verschijnen aan de Enschedese straat en natuurlijk het Industrieplein met het fantastische skatepark en tuin die alle verwachtingen overtreft. Een keten van bestaande en nieuwe spots in Hengelo, die van buitencategorie zijn of kunnen worden, we hoeven ze alleen maar te verbinden met elkaar."
Als het over een mogelijke invulling van het marktplein gaat, dan heeft De Jong wel mooie voorbeelden. "In Gronau vinden we het LAGA park, tegen het station en met centraal in het park het Rock n pop museum, cultuur dus. Een heuse tientallen meters hoge piramide doemt er op als landmark. Een ritje van een halfuur en het voelt alsof je op vakantie bent. Ik moet dan meteen aan een muziekkoepel denken in een gemiddeld stadje in Noorwegen tijdens mijn vakanties, maar ook aan die ene muziekkoepel op de markt in Emmen waar m’n zus vroeger regelmatig speelde met haar band en andere lokale muzikanten. Eén en al nostalgie dus die muziekkoepels. Of het nu gaat om een Piramide, een muziekkoepel of een kuil, het plein heeft dus een landmark nodig."
De Jong stond in zijn column ook stil bij de moeilijke situatie die de evenementensector op dit moment doormaakt door de coronacrisis.