Een e-bike is iets fantastisch. Het fietsen wordt veel makkelijker gemaakt met zo n hulpmotor. Maar er is ook een schaduwkant. De kans op ongelukken is veel hoger , zegt Hans van Dam. "Ouderen maken de grootste kans op ongelukken. Vooral de combinatie van de hoge snelheid en de achteruitgang van het reactievermogen bij ouderen zorgen voor een verhoogd risico." Gerard Zwiep: In 2019 zijn er in Nederland 139 e-bikers omgekomen in het verkeer.
Jaren geleden hebben wij een cursus opgezet voor ouderen om hen te ondersteunen in het gebruik van de e-bike en we moesten helaas constateren dat de belangstelling daarvoor nihil was , zegt Zwiep. Volgens hem is er geen animo voor een cursus bij ouderen. Toch moet er volgens de heren meer gedaan worden aan de collectieve bewustwording van de oudere e-bikegebruikers. Wij zijn van mening dat de fietshelm verplicht moet worden."
Een e-bike is een fiets met een elektrische hulpmotor en heeft een maximumsnelheid van 35 kilometer per uur. Dan heb je nog de zogenaamde speed pedelecs; fietsen met trapondersteuning, die een topsnelheid hebben van 45 kilometer per uur. Volgens de Verkeerswet vallen de pedelecs onder de bromfietsen, hierdoor is het verplicht om een helm te dragen.
De hele uitzending van Goedemorgen Hengelo is hier terug te luisteren. Foto: Pixabay