Voor de aanleg van een directe spoorlijn tussen Enschede en Groningen is niet 700 miljoen euro nodig, maar miljoenen minder. Uit onderzoek van de provincie blijkt dat er een investering van 555 tot 675 miljoen euro mee gemoeid is.
Redactie | Tubantia
Reizigers die vanuit Twente naar Groningen willen, moeten nu een omweg nemen via Zwolle en Meppel, omdat er tussen Emmen en Stadskanaal geen rails liggen. Naast de aanleg van het nieuwe spoor, zijn er ook forse investeringen nodig voor de bestaande trajecten tussen Enschede en Emmen. Zo moet het spoor tussen Almelo en Emmen verdubbeld worden.
De wens voor een directe verbinding tussen Enschede en Groningen bestaat overigens al jaren, maar de laatste tijd zitten de plannen voor de zogenoemde Nedersaksenlijn in een stroomversnelling. De Tweede Kamer stemde vorige week in met een haalbaarheidsonderzoek naar de aanleg van de spoorlijn.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen