Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Maak- en ontdeklab voor kinderen in Enschede: €˜De les vond ik spannend €™

442466 download 4 50

Leerlingen enthousiast maken voor techniek en ict én vaardigheden ontwikkelen die in de 21ste eeuw steeds belangrijker worden. Dat is het idee achter Diskoever, het maak- en ontdeklab van de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede (KOE).

Tubantia | Wouke Gerritsma

Na een paar keer droog oefenen mogen Kerim en Evi dan eindelijk voor het grote green screen in het Diskoever maak- en ontdeklab plaatsnemen. Groepsgenoot Sam, die bij het oefenen nog snel een melktand uit zijn mond trok, bedient de iPad en houdt de tekst die ze eerder bedachten omhoog. Hé, heb jij ook wel eens trek in een lekker stukje cake? , zeggen Kerim en Evi tegelijk.

Op de iPad wordt een markt op het groene scherm geprojecteerd waardoor het lijkt alsof Kerim en Evi midden tussen de kraampjes staan. Na een aantal takes kijkt het drietal met lerares Corine Noordink tevreden naar het eindresultaat. Deze versie willen ze gebruiken om hun zelfgebakken cake te promoten.

Leskist
Corine Noordink van de Stichting Katholiek Onderwijs Enschede (KOE) gaat met leskisten naar de achttien aangesloten scholen en verzorgt de lessen in het Diskoever-lab, dat in de basisschool De Menkotoren gevestigd is. Het is het eerste maak-en ontdeklab in de regio. We willen graag dat al onze leerlingen zo vroeg mogelijk kennismaken met technologie, ict en vaardigheden die passen bij de 21ste eeuw. Alle KOE-scholen kunnen langskomen voor een workshop. In de leskisten stop ik zoveel mogelijk relatief simpel materiaal, zodat leerkrachten ook zelf aan de slag kunnen met iets als programmeren.

Zo is in het lab een 3D-printer aanwezig en leerlingen kunnen met behulp van apps op de iPad robots programmeren. Corine Noordink, die een achtergrond heeft in de digitale didactiek, hoopt dat door het Diskoever-lab niet alleen jongens, maar ook meisjes enthousiast worden over techniek en ict. Regelmatig merk ik dat mensen techniek associëren met mannen. Meisjes moeten weten dat ook zij van alles op dit gebied kunnen doen.

Robot
Thuis programmeert Nyafai regelmatig games. Eerst met zijn vader ter ondersteuning, inmiddels kan hij het ook alleen. Het is leuk om zelf een game te maken en te bepalen waar alle poppetjes komen , zegt de 9-jarige. Ik heb thuis ook een robot van Lego gemaakt. De les van vandaag vond ik spannend, want het is best eng als mensen kijken als je een filmpje moet opnemen. Maar ik vond het leuk. Het enige gekke was om mijn stem te horen op video, want ik wist niet dat hij zo klonk.

Groepsgenote Willemijn Boutkan van 8 jaar had vooraf niet verwacht dat de twee uur durende les voor haar gevoel voorbij zou vliegen. Toen juf Aniek zei dat de les twee uur duurde schrok ik. Maar dat voelde veel minder lang, omdat we veel deden en ons filmpje goed is geworden.

Markt
Samen met twee groepsgenoten verkopen Willemijn en Nyafai straks koekjes en armbandjes op de jaarlijkse markt die de basisschool De Menkotoren houdt. Voor hun promotiefilmpje kozen ze een afbeelding van de armbandjes als achtergrond. De twee kijken uit naar de markt op 11 december en ze zijn blij met het goede doel dat daaraan gekoppeld is. Sheltersuits is echt een goed doel, vind ik. Sommige mensen gaan dood van de kou, dat is erg. Ik hoop dat we veel geld ophalen met onze klas , zegt Willemijn.

Als alle zes promotiefilmpjes zijn opgenomen kijkt Corine Noordink terug op een geslaagde eerste les in het maak- en ontdeklab. Voor mij was het ook spannend, want dit was de vuurdoop van het lab. Leuk om te zien hoe geïnteresseerd en rustig de kinderen bezig waren. Nu is het zaak het lab verder onder de aandacht te brengen bij de KOE-scholen en leerlingen enthousiast te maken.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.