Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

AUDIO | Feestartikelenwinkel Bertus Workel is in 50 jaar uitgegroeid tot een begrip in Enschede en omstreken

442380 bertusworkel

Feestartikelen maakten Bertus Workel tot een begrip in Enschede en omstreken. Maar dat de winkel na vijftig jaar nog bestaat, komt door uitbreiding van het assortiment met tal van producten voor creatievelingen en de lijstenmakerij. Die variatie is onze kracht. Ook online.

Bert Hellegers | Tubantia
Nicole en Pim Workel zijn op deze maandag bezig een bestelling van drie potjes verfwax verzendklaar te maken. Van de winkel aan de Heurne gaan ze naar een klant in Villa Carcina. Ze hebben de naam gegoogeld. Is een dorpje in de buurt van Brescia. Wel grappig dat ze bij ons terecht komen. Die wax moet toch ook in Italië te krijgen zijn, zou je denken.

Toen Pim s vader Bertus in 1969 met zijn winkel in feest- en hobbyartikelen begon, was de wereld van de detailhandel nog overzichtelijk. Er moest worden gewedijverd met zaken uit de buurt, zoals Wienk in Hengelo en Pipoos in Enschede. Die winkels bestaan niet meer. De concurrentie komt nu uit China , zegt Pim (45), die met echtgenote Nicole (42) vijftien jaar geleden de winkel overnam. Internet heeft de wereld zoveel kleiner gemaakt.

Webshop
Workel krijgt steeds meer bestellingen via de webshop. Pim: Maar het is nog steeds minder dan 10 procent van onze omzet. De verkoop online zal nog heel lang een taartpunt blijven. We merken wél dat veel mensen eerst op onze site kijken. Je kunt het zien als een soort etalage. Vervolgens komen ze hier naar toe. Ook van ver buiten Enschede. De behoefte blijft aan een winkel waar je kunt rondneuzen en advies kunt vragen. Juist dat persoonlijke contact maakt dit werk zo leuk.

Meer nog dan het filiaal op internet noemen Pim en Nicole Workel het brede assortiment de grote kracht van hun winkel. Op de drie verdiepingen aan De Heurne zijn 22.000 artikelen te vinden, variërend van een feestneus van 40 cent tot een schilderskist van 3500 euro en van een paperclip tot lijsten. Het aanbod verandert continu, ook vanwege snel wisselende trends op het gebied van hobbyartikelen.

Alert blijven

Ze moeten alert blijven, stelt Nicole vast. Mensen zien op creatieve sites nieuwe technieken. Die komen ineens op maar kunnen ook snel verdwijnen. Ze pakt in de winkel een tube uit een stellingkast. Hiermee kun je verf laten vloeien. Geeft een mooi effect. Het kwam anderhalf jaar geleden op, maar is nu alweer op zijn retour. Mensen hebben het dan geprobeerd en willen weer iets nieuws. Pim voegt toe: Het is zaak snel op zoiets in te springen maar ook op het juiste moment er mee te stoppen. Anders blijf je met veel van dat spul zitten.

Ze spelen met demonstraties en workshops in op nieuwe trends. Het geeft reuring en het maakt shoppen leuk. Daarmee proberen ze extra klanten te lokken, ook in een tijd dat hun winkel door het opbreken van de Oldenzaalsestraat moeilijker bereikbaar is. We hebben hier weleens tot onze enkels in het water gestaan dus zien de noodzaak, maar merken het in onze omzet. Jammer is dat het gebeurt in een tijd dat we ons jubileum vieren. Reken maar dat als de laatste tegel wordt gelegd, we hier een fles opentrekken.
Luister hieronder naar het interview met Pim Workel:

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.