Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Hengelo

Inzet beeldzorg thuisbegeleiding Carintreggeland succes

440680 beeldzorg bij Carintreggeland

Carintreggeland is op zoek naar (technische) mogelijkheden om de zorg nog beter op de wensen van cliënten aan te laten sluiten. Daarom is binnen de thuisbegeleiding gekeken hoe cliënten en medewerkers de inzet van beeldzorg ervaren.De resultaten van de pilot beeldzorg zijn positief: zowel cliënten als medewerkers ervaren duidelijk een toegevoegde waarde. Beiden geven aan dat het onderlinge contact hetzelfde is gebleven. Daarom wordt beeldzorg vanaf 2020 als reguliere zorgactiviteit aangeboden als onderdeel van de eHealth toepassingen van Carintreggeland.Beeldzorg is een vernieuwde vorm van zorg waarbij cliënten en thuisbegeleiders op afstand gemakkelijk contact met elkaar hebben via een app op een smartphone of tablet. Ze zien en spreken elkaar via het beeldscherm. Dit is vergelijkbaar met Skype of Facetime maar dan veiliger en meer geschikt voor zorg op afstand. Doordat de begeleider op afstand aanwezig is, krijgen cliënten meer zelfvertrouwen. Ze ervaren dat ze zelfstandig gesprekken kunnen voeren. Het maakt cliënten meer en sneller zelfredzaam. Bovendien biedt het een stuk ondersteuningsvrijheid doordat de cliënt vanaf diverse plekken kan beeldbellen. Is de cliënt bijvoorbeeld op vakantie en heeft hij behoefte aan begeleiding? Dan neemt de cliënt de smartphone of tablet mee en ontvangt op het vakantieadres begeleiding via beeldzorg. Beeldbellen is niet geschikt voor alle situaties. Het wordt daarom niet ingezet in crisissituaties.

De resultaten van de pilot beeldzorg zijn positief: zowel cliënten als medewerkers ervaren duidelijk een toegevoegde waarde. Beiden geven aan dat het onderlinge contact hetzelfde is gebleven. Daarom wordt beeldzorg vanaf 2020 als reguliere zorgactiviteit aangeboden als onderdeel van de eHealth toepassingen van Carintreggeland.

Beeldzorg is een vernieuwde vorm van zorg waarbij cliënten en thuisbegeleiders op afstand gemakkelijk contact met elkaar hebben via een app op een smartphone of tablet. Ze zien en spreken elkaar via het beeldscherm. Dit is vergelijkbaar met Skype of Facetime maar dan veiliger en meer geschikt voor zorg op afstand.

Doordat de begeleider op afstand aanwezig is, krijgen cliënten meer zelfvertrouwen. Ze ervaren dat ze zelfstandig gesprekken kunnen voeren. Het maakt cliënten meer en sneller zelfredzaam. Bovendien biedt het een stuk ondersteuningsvrijheid doordat de cliënt vanaf diverse plekken kan beeldbellen. Is de cliënt bijvoorbeeld op vakantie en heeft hij behoefte aan begeleiding? Dan neemt de cliënt de smartphone of tablet mee en ontvangt op het vakantieadres begeleiding via beeldzorg. Beeldbellen is niet geschikt voor alle situaties. Het wordt daarom niet ingezet in crisissituaties.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.