Duizenden automobilisten tussen Enschede en Hengelo verkiezen dagelijks de Burgemeester Stroinkstraat boven de Hengelosestraat of de A35. Van het buurtschap Twekkelo mag het wel wat minder.
Pas op: doodlopende weg prijkt er op een spandoek pal achter het rijexamencentrum van het CBR. Natuurlijk loopt de Burgemeester Stroinkstraat niet echt dood. Met het spandoek proberen bewoners van Twekkelo juist het punt te maken dat het wel iets minder mag met het sluipverkeer in hun buurtschap.
Tussen de tweeduizend en drieduizend auto's per dag banen zich een weg tussen het Transportcentrum in Enschede en De Waarbeek in Hengelo. Afhankelijk van de bestemming is dat minuten sneller dan via de Hengelosestraat en de A35. Aanwonenden zijn daar minder gelukkig mee. "De Burgemeester Stroinkstraat komt voor in veel fiets- en wandelroutes. Ook kinderen die naar school fietsen maken gebruik van deze straat", zegt bewoner Lars Hoeksel.
Hij is tevens bestuurslid van de Vereniging Behoud Twekkelo. Het is niet alleen dat er heel hard wordt gereden, maar de Burgemeester Stroinkstraat is ingericht als een erfontsluitingsweg en daardoor aan de smalle kant. De straat kan de verkeersdruk niet meer aan en die druk is de laatste jaren met 25 procent toegenomen.
De afgelopen jaren zijn er meerdere zware ongelukken geweest, meestal ter hoogte van de wegversmalling die een aantal jaren geleden is aangebracht. "Vroeger reden de auto's er rakelings langs een boerenschuur, maar de versmalling heeft de verkeersveiligheid niet verbeterd", aldus Hoeksel.
Ook fietsers worden er nu klemgereden. "Pas geleden is er op die plek nog een fietser door een auto aangereden. De fietser heeft daar zwaar beenletsel aan overgehouden. Er zijn hier meerdere auto's total loss gereden. En als ik alle autospiegels die ik door de jaren heen langs de kant van de weg vond had verzameld, dan had ik nu een flinke zak vol.
Al jaren uiten bewoners hun zorgen over de verkeersveiligheid. Drie jaar geleden werd er uit protest al een tuinset midden op de weg gezet. Maar tot nu toe is er door de gemeenten Enschede en Hengelo geen actie ondernomen. Twekkelo ligt immers zowel in Enschede als in Hengelo. Afgelopen weekend hebben Twekkeloërs meerdere spandoeken opgehangen met teksten als: '(Snel)weg?' 'Neem de A35', 'Ga toch fietsen' en 'Let op! Er kan nog een koe aan komen'.
Inmiddels zijn er wel vorderingen. De buurtschap kreeg dinsdagavond bezoek van de Enschedese verkeerswethouder Jurgen van Houdt. Hij hoorde de zorgen van de bewoners aan en sprak met hen af dat er voor Twekkelo een wijkverkeersplan wordt gemaakt. Bewoners en verkeerskundigen zoeken in zo'n plan samen naar oplossingen voor de verkeersproblemen.
Er zijn al ideeën geopperd: van het instellen van een 30 kilometerzone tot het veranderen van de Burgemeester Stroinkstraat in een fietsstraat. "Maar je kunt natuurlijk niet zomaar een verkeersbord met een maximumsnelheid neerzetten en verwachten dat er minder hard wordt gereden", aldus Hoeksel. "Dan moet ook de inrichting van de weg worden aangepast."
Hetzelfde is het geval bij een ander verkeersknelpunt in Twekkelo: de Strootsweg. Vroeger had de straat een directe aansluiting op de Auke Vleerstraat. Sinds die is verdwenen, is de verkeersdruk gedeeltelijk verplaatst naar de Burgemeester Stroinkstraat.
Hoeksel: "Maar nog steeds verkiezen veel automobilisten de Strootsweg om via de Twekkelerbeekweg naar de Windmolenweg te rijden. Maar de Twekkelerbeekweg is eigenlijk alleen bedoeld voor bestemmingsverkeer. Aan de andere kant: als je de Twekkelerbeekweg fysiek afsluit voor doorgaand verkeer, wordt de verkeersdruk op de Burgemeester Stroinkstraat alleen maar groter. Wij gaan dus met deskundigen en de gemeenten Enschede en Hengelo in gesprek over maatregelen die het gebruik van de Hengelosestraat en de A35 stimuleren."
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede