Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

€˜Pomphouder wordt niet beter van stijgende benzineprijs €™

433540 fuel 1596622 1920 1

Stijgt de adviesprijs van een liter benzine tot boven de twee euro? Volgens analisten gaat het gebeuren. Hoe duur het ook wordt, wij gaan er niet meer door verdienen , bezweert financieel directeur Niels Seinen van brandstofdistributeur AVIA-Weghorst in Enschede.

AVIA-Weghorst koopt jaarlijks ruim 200 miljoen liter benzine en diesel in. Seinen: ,,We krijgen éénmaal per dag, in de namiddag, van AVIA Nederland door wat de adviesprijs wordt. Daar passen we onze prijzen dan op aan. Rekening houdend met de locatie van onze stations. Zo werkt het bij alle brandstofmerken. Ik zie dat er vanmorgen meer is getankt bij onze stations dan normaal op dinsdagochtend. De consument verwacht kennelijk verdere prijsstijgingen.

AVIA-Weghorst exploiteert en levert aan 130 AVIA-tankstations in Noord- en Oost-Nederland. Niels Seinen volgt de ontwikkelingen op de voet. Door de droneaanval op Saoedische olie-installaties en het daardoor wegvallen van vijf procent van de wereldproductie, is de prijs van benzine en diesel verder gestegen. Sinds afgelopen weekeinde met vier cent voor een liter diesel en drie cent voor een liter loodvrij.

Oorzaken
Oorlogsdreiging in de Perzische Golf, een goede (wereld)economie, of inkrimping van de productie door de olieproducerende landen (OPEC), zorgen doorgaans voor stijgende prijzen. Nu dreigt er een tekort door het dronebombardement op de Saoedische installaties. En het is nog niet duidelijk hoe lang de reparaties gaan duren en de productie weer volledig op gang komt.

De paniek op de oliemarkt zal pas echt toeslaan bij een herhaling van het bombardement en een mogelijk daaruit voortvloeiende oorlog tussen Saoedi-Arabië en Iran, dat als kwade genius achter de droneaanvallen wordt gezien, met mogelijke inmenging van de VS.

Prijsbewuster
Niels Seinen: ,,Als wij bij AVIA-Weghorst duurder moeten inkopen, gaat de prijs aan de pomp ook omhoog. Maar onze marge, wat wij op een liter verdienen, verandert daarmee niet. Dus ons gaat het plotseling niet beter nu de prijzen stijgen. Maar slechter gaat het ook niet, bevestigt Seinen desgevraagd. ,,Nederlanders blijven toch autorijden, velen moeten wel vanwege hun werk, of andere bezigheden. Wat je wel ziet als de prijzen stijgen, is dat automobilisten prijsbewuster gaan tanken en kiezen voor stations met een hogere korting.

Waar de brandstoffenprijzen uiteindelijk uitkomen, durft Niels Seinen niet te voorspellen. ,,Als ik dat wist dan zat ik hier niet, De echte speculanten zitten in Londen , zegt Seinen met een glimlach. ,,Wij zijn distributeur/ handelaar en geen speculanten. Onze zorg is dat we voldoende voorraad hebben en aan onze stations op tijd leveren.

Brandstofprijs bestaat uit vier componenten
De prijs die mensen aan de pomp betalen voor benzine, diesel of lpg is opgebouwd uit accijns, BTW, productiekosten en een zogenaamd margetraject.

Opbouw brandstofprijs
BTW: 17%
Accijns: 45%
Marge: 10%
Productie: 28%

Accijns
In Nederland wordt accijns geheven op alcohol, tabak, frisdrank en brandstof. De accijns van brandstof is een vast bedrag per liter benzine en diesel en per kilo lpg. Dat bedrag wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld.
- Voor benzine bedraagt de accijns dit jaar 0,78773 cent.
- Voor diesel bedraagt die 0,588 cent
- Voor een kilo lpg (zo n 2 liter) is de accijns 0,408 cent.

Margetraject
Het margetraject wordt uitgesplitst in vier onderdelen: marge voor tankstationexploitant, marge oliemaatschappij, distributiekosten en marketingkosten.

Productie
De productiekosten worden bepaald door de inkoopprijs van olie en de kosten voor de raffinage. Deze prijs wisselt dagelijks.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Pixabay
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.