Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Eigen oplaadplek voor Enschedese automobilist kwestie van lange adem

432727 meijer

Enschedeër Herman Meijer woont sinds 2016 in een huurappartement aan de Brouwerijstraat op Roombeek. Bij zijn huurflat hoort een eigen parkeerplek in de belendende parkeergarage. Meijer beschikt over een plug-in hybride auto. Maar in de acht etages tellende parkeergarage is nog altijd geen oplaadpunt voor elektrische auto s.

Meijer (70) is daarover nu al drie jaar in overleg met Parkeerbeheer van de gemeente Enschede en de vereniging van eigenaar (VVE). Boos is hij niet, wel verbaasd en verwonderd. Hoe kan het dat we allemaal ons steentje moeten bijdragen aan klimaat en milieu, maar dat we daarvoor niet de faciliteiten krijgen?

Opvallend
Het verhaal van Meijer is opvallend. Overal in grote- en middelgrote steden schieten oplaadpunten als paddenstoelen uit de grond. Enschede heeft ook een ambitieus plan voor het aanleggen van meer laadpalen in de stad. Eind 2021 moeten dat er zo n 230 zijn. Dan gaat het om laadpalen in de openbare ruimte, maar ook in de grotere parkeergarages in de stad. Nu al kent de Van Heekgarage meerdere plekken voor het opladen van auto s, maar in een vrij moderne parkeergarage als die aan de Brouwerijstraat, is het blijkbaar niet mogelijk oplaadpalen te realiseren.

Lol is erafMeijer: Ik kan hier mijn auto opladen aan een paal buiten de garage. Maar die palen zijn meestal bezet door de vele mensen dier hier in het gebied werken. Daarom hebben we ook een verzoek ingediend om in onze eigen garage vier laadpalen te realiseren. Op de site van de gemeente worden inwoners, bedrijven en forensen uitgedaagd aanvragen voor laadpalen te doen. Maar als het zo lang moet duren, is de lol er wel een keer af. We zijn al drie jaar verder.

Meerdere bewonersMeijer en zijn vrouw streken in 2016 neer in Enschede en maakten toen direct al melding van het feit dat ze een plug-in hybride auto hadden en graag een voorziening in de garage wilden. Zij stonden daarin niet alleen, want er zijn meerdere bewoners van de appartementen die over eenzelfde auto beschikken. De reactie vanuit de gemeente kwam vrij snel , zegt Meijer. In de loop van 2017 zou een beslissing worden genomen over een laadvoorziening. Maar in oktober van dat jaar kreeg ik de vraag of er nog steeds interesse was in een laadplek in de garage.

VerrastEen half jaar later kwam het bericht dat er vier laadplekken zouden komen. Meijer was dan ook aangenaam verrast dat in het voorjaar van 2019 werd begonnen met de aanleg van de leidingen op het vierde niveau van de garage. Maar wat er ook kwam, de zogenaamde wallboxen waar de stekker van de auto in geplugd moet worden, kwamen maar niet. Tot op de dag van vandaag steken er dus kabels uit de muur, zonder dat er een echt laadpunt is. Meijer laat het zien in de garage. Kijk, dit is toch niet te geloven , zegt hij. We kregen te horen dat er toch van de wallboxen was afgezien vanwege het brandgevaar op de vierde etage. Vier auto s naast elkaar aan de lader zou volgens de VVE gevaarlijk zijn. Maar waarom kan het overal in Nederland wel, alleen hier niet?

Meijer is zoals gezegd niet boos, maar vooral verwonderd en heeft goede hoop dat het ooit nog goed komt. Al ziet het er naar uit dat de laadpunten op het achtste dek worden gebouwd. Dat betekent dat hij zijn auto altijd in de buitenlucht moet opladen. Het is niet direct onze voorkeur, maar alles beter dan niets , zegt hij met een lach. Al zal het nog wel een hele tijd duren voor we de auto hier ook echt kunnen opladen.

Veiligheid gaat voor alles
Jeroen ter Bekke reageert namens de gemeente in deze kwestie. Het Parkeerbedrijf gaat 4 E-laadvoorzieningen in de Brouwerijgarage aanleggen. De beoogde plek op dek 4 ter hoogte van de loopbrug naar de appartementen, is door recente ontwikkelingen en na afstemming met de brandweer ernstig ter discussie gesteld , zegt hij. Dit heeft alles met de brand(on)veiligheid van EV s te maken. Niet zozeer het risico op brand (spontane ontbranding), maar wel de vervolgrisico s en schades als gevolg van extreme hitte en een door de brandweer niet te bestrijden situatie. De aanleg is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Dit alles terwijl we nagenoeg rond waren met de exploitant van deze oplaadpunten en ook de daadwerkelijke realisatie al was gepland. Overigens heeft dit niet alleen betrekking op de Brouwerijgarage, maar ook op andere gemeentelijke parkeergarages in Enschede. Veiligheid gaat voor alles.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Cees Elzenga/Het Oog
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.