Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Elke zondag shoppen kan in Enschede, maar dat weet niet iedereen

381306 Knipsel 101

In oktober is de wekelijkse koopzondag ingevoerd, maar dat is zes weken later nog niet bij iedereen bekend. Er is veel promotie nodig.

Het Winkelhart heeft onder alle zaken in de binnenstad posters verspreid om de voortaan wekelijkse koopzondag bij het publiek onder de aandacht te brengen. De plakkaten hangen op veel winkeldeuren. Daarnaast voert Enschede Promotie zijn inspanningen op om zowel de Nederlandse als de Duitse consument op de hoogte te brengen van het feit dat winkels in Enschede nu elke zondagmiddag open mogen zijn, in plaats van alleen de eerste en laatste van de maand.

Stijging
Met de invoering van de extra koopzondagen stijgen de bezoekersaantallen in de binnenstad, blijkt uit cijfers die onlangs zijn gepresenteerd op een bijeenkomst van Winkelhart, de belangenvereniging van centrumondernemers. Dat geldt met name voor de tweede en derde zondag van de maand. Dat waren geen reguliere koopzondagen, maar sinds oktober wel.

Bezoekers

Het aantal bezoekers aan de binnenstad lag op zondag 14 en op zondag 21 oktober met een dikke dertigduizend veel hoger dan op voorgaande tweede en derde zondagen van de maand. Maar die aantallen zijn nog steeds lager dan op de eerste en laatste zondag van de maand. De cijfers illustreren dat kennelijk nog niet iedereen op de hoogte is van de nieuwe winkeltijden.

Hoewel de bezoekersaantallen op de twee tussenliggende zondagen dus duidelijk stijgen, kan het nog beter, vindt Winkelhart. De consument moet nog wennen aan de vrije zondagopenstelling. Zoiets moet groeien , stelt bestuurslid Peter Wicknig.

Promotie

Enschede Promotie doet er veel aan om dat te bereiken, zegt directeur Marieke ter Brugge. Op onze site is de informatie natuurlijk op verschillende plekken zichtbaar. Daarnaast wordt er op onze Facebookpagina regelmatig over gepost en elke week staat het aangekondigd in de Instagramstories.

De afgelopen maand heeft er een speciale online campagne gelopen in verband met de extra koopzondagen, gericht op de Nederlandse en Duitse markt (Essen en de Euregio). Op Facebook heeft dit geresulteerd in een bereik van 157.500 personen en via Google Ads 3200 personen. Alleen Google Ads heeft al voor 1200 sessies extra op uitinenschede.nl gezorgd.

Pittig

De koopzondagen in Enschede worden ook prominent meegenomen in de najaarscampagne in Duitsland, onder andere als reclame op de achterzijde van bussen in Essen.

Als blijkt dat dit soort acties nog niet het gewenste resultaat opleveren, dan zullen we nog meer communicatie-uitingen inzetten , verzekert Ter Brugge. Vooral voor kleinere ondernemers is het best pittig om elke zondag open te zijn. Sommigen hebben besloten om op maandag gesloten te zijn. Een aantal winkeliers vraagt zich ook af of zo'n totaal andere winkelcultuur wel loont. Dat moet de praktijk uitwijzen. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lars Smook
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.