Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Enschedese zuivelfabriek Boermarke op eigen benen met concept ijscake

370606 cake

Zuivelfabrikant Boermarke komt voor het eerst in het dertigjarige bestaan onder de eigen naam in de schappen te liggen. En dat gelijk met een nieuw product. Everyday Icecake is vanaf medio oktober in de meeste grote supermarkten te krijgen.

Een nieuwe naam en een nieuw product. Toen de marketingstrategen van zuivelproducent Boermarke en ideeënfabriek Het FoodAtelier ruim een jaar geleden de diepvriesschappen in de supermarkten bekeken, kwamen ze tot de conclusie dat die nogal saai oogden. Tijd voor een aanvulling dus. Van idee tot product werkten de Enschedese bedrijven twaalf maanden aan de totstandkoming van een ijscake. Het oogt als een pudding of taart met saus, heeft de harde structuur van ijs, maar in plaats van koek is er cake gebruikt als tussenlaag. Koek krijgt vaak een harde structuur. Maar cake blijft ook lekker zacht als het ingevroren is geweest , zegt productmanager Andrea Kamphuis van Boermarke.

Beschermde naam
Onder de naam Everyday Icecake ligt het product vanaf medio oktober in de schappen. Een naam die door de bedenkers ook direct is beschermd. Vrijwel alle groot supermarkten (Aldi en Lidl uitgezonderd) hebben de ijscakes in het assortiment opgenomen. En dat is bijzonder. Boermarke verbindt namelijk zijn naam aan het product. Het betekent dat de zuivelfabrikant, die is gevestigd op de Marssteden bij Boekelo, voor het eerst onder de eigen naam de levensmiddelenmarkt op gaat. We zijn natuurlijk wel een bekende speler in de voedselindustrie , zegt Kamphuis. We zijn heel groot in de foodservice, maar niet in de retail. Boermarke leverde tot nu toe bijvoorbeeld yoghurt, ijs, vla en andere zuivelproducten aan horecazaken, verzorgingstehuizen en voor het huismerk van supermarkten.

Smaken maken het verschil
De gedachte achter het concept is gezelligheid en lekker delen aan tafel . Het aanbod in de supermarkt bestaat vooral uit bakken schepijs, kuipjes en handijs. Vooral de smaken maken het verschil. Maar dat aanbod is vooral gericht op het individu , zegt Jorien Eulderink van Het Foodatelier. We misten een product dat je op tafel zet om daar te delen en om samen van te genieten. Die beleving hopen de bedenkers van de ijscakes bij het dessert aan de eettafel te brengen. Saillant detail: wie de IceCake in vier stukken snijdt, ziet dat de saus een hartjesvorm aanneemt. Voor de verpakking, die is ontworpen door het eveneens Enschedese bedrijf DiDutch, is naar eigen zeggen de op dit moment dunst mogelijke kunststofvorm gebruikt voor ijsproducten. De ijscake glijdt vanzelf uit de verpakking door aan de zijkanten te drukken.

Proeverijen
De afgelopen periode hebben Boermarke en Het FoodAtelier gebruikt om het product bekendheid te geven, bijvoorbeeld met proeverijen. Over een aantal weken is het grote publiek aan de beurt. Het eerste eigen product van Boermarke smaakt nu al naar meer, zegt Andrea Kamphuis. Maar we houden wel vast aan de naam Everyday IceCake. Nieuwe soorten ijs zijn er op korte termijn niet te verwachten. We beginnen met vijf smaken: aardbei, chocolade, tompouce, yoghurt-kers en noten-karamel. Maar er zijn nog genoeg andere varianten met Everyday IceCake denkbaar.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Boermarke
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.