Je staat er wellicht niet meteen bij stil, maar ook verkeersborden worden steeds duurzamer. In een aantal gemeentes wordt geëxperimenteerd met verkeersborden van bamboe. Als het aan LokaalHengelo ligt dan komen dit soort borden ook in Hengelo te hangen.
Deze week werden in Rijswijk de eerste duurzame verkeersborden van bamboe opgehangen en ook in de gemeente Coevorden zijn onlangs de eerste exemplaren geplaatst. Hiermee heeft de gemeente Coevorden een primeur in Drenthe. Lokaal Hengelo hoopt dat Hengelo in Twente het voortouw wil nemen. De partij heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het College van B en W.
Raadslid Patrick Rillmann: Het nieuwe college van Hengelo geeft in haar coalitieprogramma aan dat zij op alle fronten willen verduurzamen, dat is dus in mijn beleving niet alleen met hele grote zichtbare projecten, maar zeker ook met dit soort kleinere projecten, want alle beetjes helpen. Rillman zou het mooi vinden om de bamboeborden als eerste toe te passen in de nog nieuw te bouwen wijken als de Nieuwe Es en Dalmeden waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat.
Het voordeel van de bamboe verkeersborden is dat ze wel tot 30 jaar kunnen meegaan. Een eigenschap van het materiaal is ook dat het CO2 absorbeert, vaak net zoveel als bepaalde bomen. Standaard verkeersborden van aluminium zijn niet CO2-neutraal. Ze gaan gemiddeld maar 12 jaar mee en moeten daarna dus worden vervangen.
Inmiddels zijn er ook aluminium verkeersborden op de markt die op een duurzame manier worden geproduceerd, In 2016 introduceerde de Vereniging Nederlandse Verkeersborden Fabrikanten (VNVF) een nieuwe standaard voor verkeersborden: Ultimate SigningTM. Deze borden zijn duurzamer en milieuvriendelijker geproduceerd dan de standaard borden. Deze verkeersborden zouden een gebruiksgarantie hebben van 20 jaar. Of er al verkeersborden hangen in Hengelo die volgens deze nieuwe standaard zijn geproduceerd, dat is onduidelijk.