Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Sportwinkels in Enschede: €˜Tegenhouden kun je zaken als Decathlon toch niet €™

346816 sport 2

Met een gelikte campagne wil megasportzaak Decathlon Enschede en wijde omgeving veroveren. De sportwinkels in de stad proberen zich ertegen te wapenen door te specialiseren en kwaliteitsmerken aan te bieden.

t Hoen Sport is van oudsher een begrip in Enschede. De sportwinkel dateert van 1934 en zag in de loop der jaren steeds meer grote ketens hun opwachting maken in de stad. Door te specialiseren weerstaat t Hoen tot dusver de toenemende concurrentie. Dat wapen wordt ook in stelling gebracht nu megasportzaak Decathlon Enschede en wijde omgeving wil veroveren.

Tegenhouden
Tegenhouden kun je zulke zaken toch niet , zegt Vincent Spekreijse (53), sinds 2005 eigenaar van t Hoen. Zijn sportwinkel aan de Kuipersdijk ligt op een paar 100 meter van Decathlon, dat zich vestigt in het voormalige winkelcentrum De Zuidmolen. Met de komst van de Franse keten krijgt Enschede er vanaf 6 juni in een klap 4.700 m2 oppervlakte sportwinkel bij, te vergelijken met de omvang van een voetbalveld.

Net als in andere nieuwe vestigingsplaatsen meldt Decathlon zich aan de start van de race om de klant met een uitgekiende promotiecampagne en worden er geschenken meegebracht. Zoals in Enschede een freerunparcours in de binnenstad. Het is bedoeld om publiek en gemeente te paaien.

Kwaliteit
Spekreijse zegt er niet zenuwachtig van te worden. Ik hoop dat er heel veel mensen extra naar Enschede komen. Als ze dan bij Decathlon niet vinden wat ze zoeken, hoop ik dat ze hier naartoe komen. We hebben een grote collectie voor hockey, tennis en voetbal en voor zaalsporten. We richten ons op sporters die meer kwaliteit willen, en daar ook iets meer voor overhebben.

Het wordt nog meer zaak je te onderscheiden, hoor je overal bij sportwinkels in de stad. Zoals van Huub van Langen, die aan de Heurne al zeventien jaar met Run Enschede wandel- en loopschoenen en loopkleding verkoopt.

Niet buiten de stad
Voor hem had Decathlon wel direct naast hem mogen gaan zitten. Eerder had je hier 50 meter verderop Intersport. Daar heb ik alleen maar profijt van gehad. Het is in ieder geval goed dat Decathlon niet op een industrieterrein buiten de stad komt. Je ziet in Hengelo wat dat voor een centrum kan betekenen.

Van Langen: Megazaken als Primark, Hudson s Bay en nu ook Decathlon zorgen voor meer traffic in de stad. Daar kunnen andere winkels van profiteren. Je moet niet met hen gaan concurreren, want dat verlies je. Ik ben maar een kleintje. Door kwaliteit en deskundige hulp te bieden, kun je extra klanten binnenhalen.

Nadelen
Net als t Hoen en Run Enschede is 100% Voetbal, gevestigd in de voormalige schouwburg aan Langestraat, een speciaalzaak. Verkoper Maikel Lubben (23) verwacht eveneens meer voordeel dan last van Decathlon te hebben. Ketens als Perry Sport en Intersport zullen eerder de nadelen ervaren , denkt hij.

Dat is alleen in het begin het geval, is echter de inschatting van Rick Venus (37). Hij is filiaalhouder van Perry Sport op het Van Heekplein, dat met Aktiesport in De Klanderij deel uitmaakt van hetzelfde concern. In de periode direct na de opening van Decathlon gaan we het wel voelen. Dat was ook zo toen Intersport in het vroegere UWV-kantoor erbij kwam. In het begin is daar extra aanloop, maar dat vlakt na verloop van tijd af.

Venus heeft weleens in vestigingen van Decathlon rondgekeken. Het is meer een supermarkt. Klanten weten meestal vooraf wat ze willen hebben en pakken het uit de schappen. Bovendien werkt Decathlon vooral met eigen merken en hebben we hier ook de A-merken.

Nike en Adidas
Wie zijn oor te luisteren legt in sportzaken in Enschede hoort dat voor de toekomst de strategie van de grote merken als Nike en Adidas hen meer zorgen baart dan de komst van Decathlon. Ze hebben de indruk dat deze sportreuzen bezig zijn de detailhandel op afstand te zetten.

Bepaalde kleding of schoenen bieden Nike en Adidas alleen nog via hun eigen webwinkels aan , stelt een eigenaar van een sportwinkel vast. Dat hij niet met naam in de krant wil, maakt duidelijk dat hij deze grote merken niet tegen de haren in wil strijken.

Behalve van hen en Decathlon moeten sportwinkels rekenen op extra concurrentie van Action. Deze discountketen kondigde in maart aan veel potentieel te zien in het verkopen van budgetvriendelijke sportkledij en artikelen. Ze wil goedkope sportschoenen en fitnessspullen gaan aanbieden.

Als eigenaren van kleinere sportwinkels daarmee worden geconfronteerd, is de reactie hetzelfde. Door kwaliteitsartikelen en individuele adviezen te bieden, verwachten ze genoeg klanten te houden. De komende tijd moet blijken of dat voldoende is om het hoofd boven water te houden.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Gezienus Bruining
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.