Hollandia Authentic is vooral bekend vanwege zijn matzes. Minder bekend is dat de Enschedese bakkerij al jaren de Nederlandse distributie en marketing verzorgt van zijn collega uit Hoogezand. Net zoals de matzes zijn de Vegter's rolletjes in veel supermarkten te koop.
'Doodzonde',,Het faillissement van Vegter is heel sneu en doodzonde", zegt Pieter Heij, die samen met Udo Karssemeijer de scepter zwaait over Hollandia Authentic, ,,met name de rolletjes zijn een prachtig seizoensproduct dat perfect past in ons assortiment. De verkooppiek van de rolletjes ligt in december, die van onze matzes rond pasen."
Heij ziet zijn bedrijf (met ongeveer achttien voltijdbanen) niet als overnamekandidaat voor het iets grotere Vegter. ,,Maar we willen natuurlijk wel graag goed contact met de curator houden en de Nederlandse distributie en marketing blijven verzorgen voor Vegter."
Vorig jaar groeiHet faillissement van Vegter heeft volgens Heij niet aan de binnenlandse resultaten gelegen. ,,Vorig jaar bereikten we een omzetgroei van negen procent met de Vegter-producten, dat is toch niet slecht." Ook met de eigen Hollandia-producten gaat het volgens Heij goed. Zo maakt het vorig jaar overgenomen Achterhoekse Theebeschuit een goede omzetgroei door.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - foto: Lars Smook