HENGELO LokaalHengelo opent een online-meldpunt voor Hengeloërs of Hengelose ondernemers die zich die zich slachtoffer voelen van onnodige bureaucratie of overbodige regeltjes. Ze kunnen daarmee in aanmerking komen voor een paarse krokodil. De eerste is inmiddels uitgereikt aan de familie Beernink, de buren van kinderdagcentrum De Toermalijn.
De Beerninks strijden al jaren tevergeefs tegen de geluidsoverlast die ze van De Toermalijn ervaren. Met de uitreiking van de paarse krokodil wil LokaalHengelo onder meer duidelijk maken dat deze partij van onnodige en klantonvriendelijke bureaucratie en overbodige wet- en regelgeving af wil. De paarse krokodil werd bekend van de tv-reclame van verzekeraar Ohra en had klantonvriendelijke bureaucratie en regelzucht als thema.
Maar naast burgers zijn er ook ondernemers die de dupe zijn van doorgeschoten regeltjes, zegt kandidaat-raadslid Jeffrey Scholten. Hij noemt als voorbeeld het terrassenbeleid. Daarmee werden bijvoorbeeld de eigenaren van restaurant Triple B aan De Telgen geconfronteerd werden. Dit is nog steeds niet naar tevredenheid afgehandeld en daarom krijgen ook zij binnenkort een opgeblazen paarse krokodil uitgereikt.
Iedereen die een goed voorbeeld meldt bij LokaalHengelo, kan in aanmerking komen voor zo n opblaasreptiel en krijgt hem eventueel aangeboden. De partij wil alle voorbeelden bundelen en aanbieden aan de verantwoordelijk wethouder. Scholten: De Paarse krokodil-brigade kan dan meteen aan de slag . Die nog op te richten brigade spoort onnodige en ingewikkelde regels op om ze te elimineren of te versimpelen, zegt Scholten: Situaties als met de Beerninks moeten worden uitgebannen.