Juan Pérez Nijhuis van Grolsch geeft onmiddellijk toe dat het nog wel een paar jaar kan duren voor het voor klanten echt zover is. Maar we zijn al wel aan het testen, zodat we er klaar voor zijn als de wetgeving het toestaat. Grolsch is niet de enige die vooraan wil staan bij deze nieuwe ontwikkeling. Domino s Pizza maakte afgelopen week op horecabeurs Horecava bekend dat ze ook willen gaan testen op vliegveld Twente, met pizzabezorging door drones.
Te veel scooters
Beide bedrijven willen inspelen op een trend die steeds sterker wordt: consumenten laten steeds meer thuisbezorgen. Niet alleen maaltijden, maar ook allerlei andere aankopen. Dat leidt tot een steeds grotere stroom aan busjes en scooters, die vervolgens allemaal leeg weer terug gaan naar de basis.
CEO Andre ten Wolde van Domino s Pizza Nederland: Als je die trend doorzet wordt dat over tien jaar onhoudbaar op de weg. Dan zijn drones, en onbemande voertuigen of robots, een logisch alternatief. En die moet je efficiënter inzetten dan nu met busjes gebeurt, je moet ze vooral niet leeg laten teruggaan. Je kunt aan een drone die een pizza bezorgt bijvoorbeeld ook een retourpakketje voor een kledingbedrijf mee terug geven.. Wij zoeken die vormen van samenwerking.
Campus UT
Tot nu toe is vliegveld Twente, met dronecentrum Space53, de ideale testlocatie. Testen in bewoond gebied mag vanwege veiligheid en privacy nog niet: dat kan volgens Pérez Nijhuis pas over twee of drie jaar, als de wetgeving dergelijke pilots toestaat. Zowel Domino s als Grolsch kijken dan direct naar de campus van de Universiteit Twente: een mooi compact gebied met bewoners die waarschijnlijk heel enthousiast worden van rondvliegende drones met bier en pizza. Maar daarna kan het nog wel een paar jaar duren voor de daadwerkelijke commerciële bezorging aan gewone consumenten kan starten.
1Twente Enschede sprak hierover samen met Juan Pérez. Beluister dat bericht hierboven terug.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Wouter Borre