Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Tukker Jeroen (57) mag Boeing 747 op Twente Airport landen

308504 boeing 1

Tukker Jeroen van Breukelen verheugt zich op handmatige landing van Boeing 747 op Twente. De laatste vlucht van een Boeing 747-400 'Jumbojet' is bijzonder. 'Die wil ik', dacht Jeroen van Breukelen bij zichzelf toen hij het hoorde. De Enschedeër is gezagvoerder bij de KLM. "Maar mijn roots als vlieger liggen hier, op vliegbasis Twenthe."

Jeroen van Breukelen (57) is een voormalig jachtvlieger van de Koninklijke Luchtmacht die later de overstap maakte naar de burgerluchtvaart. "Van 1982 tot 1991 ben ik jachtvlieger geweest op de NF-5 en later de F-16 hier op de vliegbasis Twenthe. In mijn tijd als jachtvlieger heb ik hier heel wat zwarte strepen op de landingsbaan gezet", lacht hij.

Grootste
Als de 24 jaar oude Jumbo met alle 18 wielen op Twentse bodem staat, is dat het grootste vliegtuig dat hier ooit is geland. Het radarvliegtuig AWACS en KDC-10-tanker van de luchtmacht, die ooit op Twente landden waren al groot, maar de Jumbo slaat alles. De 747 weegt 200 ton, heeft een spanwijdte van 64,4 meter en is 70,6 meter lang.

Van Breukelen is voorlopig aangewezen als first officer op de vlucht. Of hij daadwerkelijk het toestel mag laten landen, of dat die rol is weggelegd voor de co-piloot, is nu nog niet bekend. Van Breukelen is in elk geval gekwalificeerd voor zowel voor de linker- als de rechterstoel in de cabine.

Skills
Dat het een handmatige landing wordt is zeker. Een landing op de automatische piloot is op Twente niet mogelijk, omdat er geen bakens zijn die het toestel kunnen aansturen. "Er is helemaal niks op Twente. Het komt dus echt aan op je skills..."

Om de ligging van het vliegveld voor de bemanning nog even in herinnering te brengen gaan ze vooraf in de simulator. Twente mag dan niet meer in gebruik zijn als luchthaven, de start- en landingsbaan zitten nog wel in de computer. In de simulator wordt geoefend om met zo weinig mogelijk geluidsoverlast het toestel veilig te landen.

Milieu
De ontmanteling van een dergelijk toestel is goed voor de werkgelegeneheid in Twente. Bovendien is de korte vlucht Schiphol-Twente beter voor het milieu: soms moet een leeg toestel wel 10 uur vliegen naar de locatie van ontmanteling.

De PH-BFR zou oorspronkelijk maandag naar Twente vliegen. Door de weersomstandigheden is dit uitgesteld tot zeker woensdag.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.