Nog een paar weken, dan wordt de schaar gezet in de Airbus A340 op vliegveld Twenthe. Het toestel dat op 27 april de Twentse bodem raakte, is vrijwel geheel gedemonteerd. Niet voor de vuilnisbak, maar voor hergebruik.
De loods van demontagebedrijf AELS ligt inmiddels vol met duizenden onderdelen. Koffiezetapparaten, inboedel, en rijen stoelen. We hebben geïnteresseerden voor een aantal stoelen, maar we kijken eerst of we ze in een partij kunnen verkopen", zegt Frans de Vries, manager van de ontmanteling van het vliegtuig. Wat ze kosten? Een setje van drie voor 150 euro. Niet duur hè. Ze zijn bestand tegen 12 g.Als wij het loodje leggen, blijft de stoel gewoon staan.
De stoelen bepalen maar een fractie van de prijs van het toestel. Verreweg het duurst zijn de wielen. Die zijn al verkocht. Wat AELS ervoor heeft gekregen, blijft geheim. Ook veel andere onderdelen zijn of worden verkocht. Er is voldoende belangstelling. Dat komt vooral omdat het toestel door de vorige eigenaar Swiss goed is onderhouden en voorafgaand aan de sloop nog in gekeurde en vliegende staat was.
Binnenschil gestript
Aan de binnenkant van de Airbus is de complete binnenschil gestript. Er lopen nog kilometers kabel, maar ook die gaan eruit. Er hebben zich bij De Vries al wat lokale ijzerboeren gemeld, maar de voormalige hangarmanager van KLM, gaat liever met een grote partij in zee.
De romp is van het gevaarte is nu nog als vliegtuig herkenbaar, maar vanaf 4 september gaat ook daar de schaar in. Enkele delen zijn al apart verkocht en worden met enige precisie weggesneden. Waaronder de cockpit. Die is verkocht aan een bedrijf dat er een vluchtsimulator van gaat bouwen. Vanaf 11 september is het helemaal afgelopen. Dan gaan de resten in grote stukken uiteen om afgevoerd te worden. Zodra de laatste bezem door de hal is gehaald, is het wachten op het volgende toestel om te slopen.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto's: Lars Smook.