Het idee blinkt uit door z n eenvoud. Je koopt een blanco rieten strandtas en voorziet die van de initialen van de koper en een streepjesmotief. Ziedaar de succesformule van My initial basket , de gepersonaliseerde strandtassen van Imke Nikkels (33).
Beduusd
Ze is zelf nog het meest beduusd van het succes. Anderhalf jaar terug heb ik voor een kennis een strandtas beschilderd , zegt Imke Nikkels. Gewoon een tas van die ik bij de Kruidvat had gekocht. Ze zet de foto van de tas op Instagram en in de etalage van haar webshop Manana Jewels.
Silvi Vas
Het loopt niet storm. Niet zo heel gek, want op Instagram heeft ze in die dagen amper 100 volgers. Alles wordt anders nadat Silvi Vas uit Oostenrijk in maart 2016 een strandtas in Enschede bestelt. Deze Oostenrijkse diva blijkt ruim 40.000 volgers op Instagram te hebben en plaatst de foto van haar nieuwe aankoop op dit sociale netwerk. Wat Silvi Vas precies doet, weet ik niet eens , zegt Imke Nikkels. Ze is geen actrice, zangeres of model, maar plaatst wel veel foto s van zichzelf en haar spullen op Instagram en is kennelijk populair.
StyleMyDay
Wat volgt zijn tientallen bestellingen uit Oostenrijk. Daarna breidt de olievlek zich uit naar Duitsland. Imke Nikkels: 98 procent van mijn klanten kwam vorig zomer uit die twee landen. Om de beschilderde strandtas ook in eigen land onder de aandacht te krijgen, biedt Imke Nikkels styliste Lonneke Noteboom van het platform StyleMyDay aan gratis een tas voor haar te beschilderen. Op voorwaarde dat Noteboom er een foto van op Instagram zet, op welk netwerk ze door 72.000 fans - vooral vrouwen - wordt gevolgd.
En zo komt Imke Nikkels nu om in het werk. Het is een gekkenhuis. Ik zit soms wel tien uur per dag te schilderen. Gelukkig helpen familieleden en vriendinnen soms mee. Ik ben op een punt dat ik het eigenlijk niet meer aan kan alleen. De levertijd is nu 13 werkdagen en mag niet verder oplopen. Ik moet gaan professionaliseren. Maar dat allemaal goed regelen, kost ook tijd en die tijd heb ik nu niet.
Ze is nuchter genoeg om te beseffen dat het een hype is, zegt Imke Nikkels. En een hype gaat ook weer over. Het idee is ook niet te beschermen. Maar omdat het handwerk is en je bovendien snel moet leveren, is het ook niet eenvoudig te kopiëren. Ik hoop dat het nog even duurt. Ik kreeg afgelopen week zelfs een opdracht van een hotel uit Griekenland voor strandtassen met logo. Da s dan weer een nieuwe nichemarkt.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. Foto: Lars Smook