Afgewezen worden op een sollicitatie. Leuk is het nooit, maar als de werkgever in kwestie zich pas negen maanden later meldt én de boodschap verpakt in een jolig mailtje, dan wordt het er niet beter op. Het overkwam Enschedeër Jelmer Visser (28). Hij klom in de pen en mailde terug. En toen werd het nog mooier.
'Hoe mooi zou het zijn als solliciteren én eten bestellen bij Takeaway.com hetzelfde resultaat heeft? Maar een baan bij Takeaway.com komt helaas niet voor op onze bestellijsten'.
Jelmer Visser moest even twee keer kijken toen hij in juni een reactie ontving op een sollicitatie die hij in september 2016 had verstuurd naar Thuisbezorgd, voor de functie van Social Media Agent.
"Ik had het inmiddels gelukkig druk gekregen met mijn eigen bedrijf, waardoor ik de baan niet meer nodig had", vertelt de 28-jarige Enschedeër. "Afgewezen worden is nooit leuk, maar de brief was geschreven op een soort lollige en hippe manier. Dus besloot ik ze in dezelfde bewoording terug te mailen."
Ironisch dat een functie voor een Social Media Agent via diezelfde sociale media zo viraal gaat
Jelmer Visser kreeg na negen maanden antwoord op sollicitatie
Jelmer schreef het bedrijf een brief terug, in dezelfde soort bewoordingen. Zijn bezwaar is vooral de geautomatiseerde en onpersoonlijke wijze waarop jonge werkzoekenden die hard knokken voor een baan worden afgepoeierd:
'Hoe mooi zou het zijn als solliciteren én een adequaat geautomatiseerd systeem om afwijsmailtjes mee te versturen zonder een vertraging van negen maanden zou werken?', schrijft hij Thuisbezorgd.nl terug.
"Ik hoopte vooral op een reactie van het bedrijf waarin ze op zijn minst excuses aanboden omdat het negen maanden duurde voordat ik een antwoord kreeg", zegt de oud-student Media Informatie & Communicatie. "In plaats daarvan kreeg ik een mail terug met daarin een voucher voor 'Jelle', die ook nog eens al een half jaar niet meer geldig was. Later bleek dat een tikfout en was de voucher nog te gebruiken, maar het leek allemaal heel slordig en onpersoonlijk."
Jelmer, die op Twitter bekend staat onder zijn pseudoniem Bavius van Haaren, deelde de briefwisseling via zijn Twitteraccount. En dat ging hard: na een paar dagen was zijn gesprek met Thuisbezorgd.nl meer dan tweeduizend keer geliked. Lindanieuws.nl pikte het verhaal ook op, waardoor een ongemakkelijk en raar gelopen sollicitatie voor een Social Media Agent ineens een viraal verhaal werd in Nederland én Vlaanderen.
"Het was aanvankelijk niet mijn bedoeling om het te delen, omdat ik het met een excuses van het bedrijf prima had gevonden. Maar dit ging zo raar. Ik heb het verhaal eerst op Facebook gedeeld onder wat vrienden. Daar sloeg het zo aan, dat ik het op Twitter heb gezet."
Snaar geraakt
De baan heeft hij dus niet gekregen, maar daar was het Jelmer met zijn virale verhaal niet om te doen. Hij hoopt verhaal dat bedrijven iets langer gaan nadenken voordat ze een afwijzing de deur uit doen: "Het is ironisch dat een functie voor een Social Media Agent via diezelfde sociale media zo viraal gaat. Ik heb er denk ik wel een gevoelige snaar mee geraakt, omdat veel mensen het gevoel hebben dat ze een email krijgen van een robot. De afdeling Human Resource is soms weinig menselijk. Als je ergens solliciteert doe je heel erg je best. Dan is een gemakzuchtig mailtje - negen maanden later - niet leuk."
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM