Grolsch is niet de enige die de advertenties terugtrekt. Ook De Persgroep (uitgever van onder meer Tubantia), Ikea, Hak, het KWF en Vluchtelingenwerk stoppen er voorlopig mee. De massale adverteerdersboycot kwam op gang toen twee vrouwelijke columnisten zich kwaad maakten over het seksisme en de vrouwonvriendelijkheid op Dumpert.nl en GeenStijl.nl, beiden sites van de Telegraaf Media Groep.
Roasanne Hertzberger hekelde in NRC het reeten , de Dumpertversie van het raten (waarderen) van filmpjes. Op Dumpert gebeurt dat niet met sterren, maar met vrouwenbillen. Volkskrant-columniste Heleen Mees leverde vervolgens kritiek op GeenStijl.nl, dat de lezers vroeg of ze een bepaalde journaliste zouden doen . Volgens Mees is dat een vorm van onlineverkrachting .
Grolsch kan zich in die kritiek wel vinden. Volgens woordvoerder Jaap Suhre gaat de brouwer proberen in de toekomst gerichter te adverteren. Dumpert is voor ons een belangrijk platform, daar zit onze doelgroep. Maar we vinden bepaalde content niet acceptabel, want vrouwonvriendelijk. Het probleem is dat we tot nu toe niet kunnen kiezen bij welke filmpjes en teksten we wel, en bij welke we niet vertoond worden. Dus hebben we de hele campagne teruggetrokken. We gaan uitzoeken hoe dat in de toekomst anders kan.
Grolsch stopte vorig jaar ook met adverteren rondom het tv-programma Oh Oh Daar Gaan We Weer. In het programma werden mensen regelmatig liederlijk dronken en Grolsch vond dat niet samengaan met haar eigen campagnes omtrent verantwoord alcoholgebruik.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM.