2023 is de deadline die de eigenaresse van de wagen, de Tramweg Stichting (TS), zichzelf heeft opgelegd voor de restauratie van het voertuig. Dan moet wel voldoende subsidie worden binnengehaald om de restauratiekosten van 250.000 euro te betalen. Tot die tijd blijft de wagen in een loods in Nagele (Flevoland), waar het object op 17 september vanuit Overdinkel naartoe is gebracht.
OpheffingNa opheffing van de tramlijn tussen Enschede en Glanerbrug kreeg de wagen een plek op Erve Wilhelminahoeve in Overdinkel. Daar stond hij ruim 80 jaar. De laatste eigenaar Joop olde Heuvel verkocht de tram aan de TS.
RijklaarDe TS wil de tram weer rijklaar maken. Niet alleen een behoorlijk geldbedrag is nodig om dit doel te bereiken, ook materiaal is nodig. De stichting verwacht zelf volgend jaar een begin te kunnen maken met de klus. De werkzaamheden worden uitgevoerd door hobbyisten, gepensioneerden en mensen die tijdelijk geen werk hebben.
EindstationHoewel het nog lange tijd zal duren voordat de tram in ere hersteld is, blijft de vraag wat het eindstation van de wagen is. "Wat mij betreft gaat hij naar Enschede", zegt Jos Koopmans, voormalig TS-voorzitter. "Dan moet er wel wat mee gebeuren, want als de tram stil blijft staan gaat ie weer stuk. Maar ja, een meter spoor aanleggen kost ook zo weer 1.000 euro."
GemeentePlannen met de tram heeft de gemeente nog niet. Zij spant zich er wel voor in het rijtuig een plek te geven in de stad. "Want het hoort bij onze historie", aldus een woordvoerder.
Sponsoren kunnen een bijdrage storten op NL49 RABO 0323 5249 64, tnv Tramweg Stichting. Meer informatie of voor het leveren van materieel:
[email protected]© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM.