Volgens de Hoge Raad zijn de telefoonmaatschappijen jarenlang in overtreding geweest met de verkoop van een all-in abonnement, waarbij zij zogenaamd voor niets een telefoon leverden. In werkelijkheid werden wel degelijk kosten voor het toestel in rekening gebracht en werd soms wel het dubbele betaald voor de telefoon.
Collectieve actie Endeman wil nu proberen via een collectieve actie geld terug te vragen voor gedupeerde klanten. Naar eigen zeggen hebben zich al 100 mensen aangemeld, na haar oproep op Facebook. Endeman sluit niet uit dat er per persoon vele honderden euro s zijn terug te vorderen. Veel mensen hebben jarenlang meerdere abonnementen en telefoons aangeschaft.
Het is volgens haar niet van belang of de mensen die toestellen nog hebben. En als de gedupeerden het toenmalige contract niet meer hebben, is dat volgens haar geen probleem. Die vraag ik op bij de provider, die moet het geven.
No cure, no pay Endeman heeft zich recent met een juridisch adviesbureau gevestigd in Enschede en werkt vooralsnog vanuit huis. De actie tegen de providers doet ze op basis van no cure, no pay: als er wordt uitbetaald, is 20 procent van het bedrag voor haar. Ze is niet de enige die een actie in gang zet. Ook onder meer Consumentenclaim is ermee bezig. Informatie:
[email protected]© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM