Het afgelopen jaar werd ¬ 111 miljoen besteed in de binnenstad van Hengelo, blijkt uit cijfers in de Centrummonitor. Van die ¬ 111 miljoen besteden consumenten ¬ 31 miljoen aan dagelijkse boodschappen en ruim ¬ 80 miljoen aan niet-dagelijkse boodschappen. Ondanks die bestedingen kan de vlag niet uit, vindt wethouder Marcel Elferink: We zien dat het aantal bezoekers in onze binnenstad licht terugloopt. Hoewel dat een landelijke tendens is, moeten we in Hengelo ook vol aan de bak en samen met ondernemers en andere betrokkenen aan de slag om de binnenstad nieuwe impulsen te geven. Van het volledige aanbod in de binnenstad werd de horeca het best gewaardeerd. Daarbij viel met name op dat de bioscoop, het Rabotheater en Metropool goede trekkers zijn voor de horeca in de binnenstad: 44% van de bioscoopgangers en 36% van de bezoekers van het Rabotheater en Metropool zoekt een horecagelegenheid in de binnenstad op. Dat zijn heldere cijfers , aldus Elferink. De bioscoop, het Rabotheater en Metropool trekken groepen mensen onze binnenstad in. Daarvan profiteren onze horecaondernemers en dat is een goede zaak.