Na de Hotlo-dieselmotor die uiteindelijk niet naar Hengelo komt, is kortgeleden een ander erfstuk uit het industriële verleden van de stad voorgedragen om in Hengelo tentoongesteld te worden. Het gaat hierbij om de Locomotief 1201 van de voormalige Heemaf-fabriek die in eigendom is van de stichting Klassieke Locomotieven. De stichting zou de locomotief voor een periode van 10 jaar in Hengelo willen 'stallen'. Een plekje op het stationsplein lijkt Lokaal-Hengelo zeer geschikt en Leo Janssen van die partij vraagt het college dan ook hoe zij tegenover de komst van de 1201 staat. B&W antwoord daarop dat zij een terughoudende positie inneemt. Het Stationsplein komt sowieso niet in aanmerking omdat er zich onder het plein een bergbezinkbassin bevindt en het dak daarvan kan het gewicht van de 1201 niet dragen.'Daarnaast heeft de huidige eigenaar als voorwaarde gesteld dat de locomotief in een afgesloten ruimte moet komen te staan, beschermd tegen weersinvloeden en mogelijke vernielingen zoals graffiti. Deze voorwaarden zijn helder, maar scheppen voor de initiatiefnemer een zo grote barrière dat plaatsing nagenoeg niet realiseerbaar is. Dat neemt niet weg dat de initiatiefnemer marktpartijen mag benaderen om het project alsnog te realiseren. Hier staat de gemeente positief tegenover. Een financiële bijdrage van de gemeente aan dit project is, in het kader van de bezuinigingen, helaas niet mogelijk', aldus het college in haar antwoord.