De PvdA Hengelo wil graag weten wat het effect is van de recente veranderingen in de regels rond de bijstand en vraagt aan het college een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren onder de huidige en oude klanten van de Sociale Dienst. Raadslid Belinda van Oosten heeft de afgelopen periode gesprekken gevoerd met verschillende betrokkenen waaronder het PvdA Ombudsteam, betrokken ambtenaren en de cliëntenraad. Maar wat nog ontbreekt is een goed beeld van wat de klanten er zelf van vinden. Het laatste klanttevredenheidsonderzoek is gedaan in 2010.Van Oosten: "De afgelopen jaren zijn regels strikter geworden". We kijken nadrukkelijker naar wat mensen zelf kunnen en willen misbruik voorkomen. Dat is een goede zaak. Maar aan de andere kant willen we de mensen die te goeder trouw zijn niet laten leiden onder kwaadwillenden. Niet opzettelijk gemaakt fouten van mensen met een uitkering moeten niet leiden tot straffen en toename van schulden. En medewerkers moeten ruimte houden voor een afweging tussen wettelijke regels en gezond verstand."