Met ingang van 1 november 2014 kunnen gemeenten bij de provincie aanvragen voor een subsidie voor elektrische laadpalen indienen. Er is een totaalbudget beschikbaar van 75.000 euro. Gemeenten kunnen de subsidie gebruiken voor de plaatsing van één of meer oplaadpunten in de openbare ruimte. Voor de vijf grote steden is er een maximum van twintig gesubsidieerde laadpalen per gemeente, in kleine gemeenten voor 10. Dit is besloten omdat de milieudruk in de steden groter is dan in dorpen. De provincie draagt maximaal 1.000 euro per laadpaal bij. Voor de subsidieregeling geldt op is op. Voor die tijd wordt in opdracht van de provincie samen met de gemeenten de behoefte aan laadpalen en mogelijke locaties geïnventariseerd, zodat de laadpalen ook daar worden geplaatst waar de grootste behoefte bestaat.Voordelen elektrisch rijdenGedeputeerde Ineke Bakker voor Milieu, Wonen en Financieel Toezicht: De beschikbaarheid van elektrische laadpalen in de eigen woon- of werkomgeving is een belangrijke afwegingsfactor bij de aanschaf van een elektrische auto. Overijssel telt op dit moment circa 130 openbare oplaadpunten voor elektrische auto s. Wij willen dit aantal graag vergroten, om meer mensen aan te moedigen om te gaan rijden op elektriciteit. De provincie Overijssel stimuleert het gebruik van nieuwe, milieuvriendelijke brandstoffen als alternatief voor de gebruikelijke diesel en benzine. Gedeputeerde Bakker: Elektrisch rijden is een van de schoonste vervoervormen, waarbij zowel de uitstoot van stikstofdioxide, fijn stof als CO2 veel lager is dan bij conventionele brandstoffen. Daarnaast is elektrisch rijden veel stiller. Naast milieuvriendelijker is het rijden op elektriciteit ook goedkoper.