De gemeente Hengelo heeft in januari 2014 daartoe opgedragen door de raad, een werkeersanalyse Torenlaan gepubliceerd. 'Uit de verkeerskundige analyse blijkt dat de Torenlaan als knelpunt aangemerkt kan worden', zo schrijven de onderzoekers in de conclusie. 'Er rijdt veel verkeer en er wordt erg hard gereden. Tevens gebeuren er regelmatig ongevallen. Het treffen van maatregelen is dan ook wenselijk. Gezien de kosten en het effect van de verschillende varianten heeft het treffen van snelheidsremmende maatregelen op de Torenlaan de voorkeur. De aanleg van een vrijliggend fietspad zou in de toekomst nog een verdere verbetering kunnen zijn'.In het rapport wordt gesteld dat er in de gemeentelijke begroting geen rekening is gehouden met deze uitgaven op het verkeersveiligheidsbudget en er is geen bestaand krediet beschikbaar. 'Er zal expliciet gezocht moeten worden naar eigen middelen. Waarschijnlijk is wel een subsidieaanvraag bij de Regio Twente mogelijk tot een bijdrage van 25% in de kosten'. Het rapport verscheen onder verantwoordelijkheid van het vorige college. Hoe het sinds mei 2014 aangetreden bestuur tegen de oplossingen en financiën aankijkt is nog niet duidelijk. De door de SP-fractie gevraagde spoedige agendering kan daar uitsluitsel over geven.