De huidige Nederlandse regelgeving heeft voor Twente Airport het juridische gevolg dat een groot aantal hectare bomen die door de obstakelvlakken steken gekapt of getopt zouden moeten worden. Dat past niet bij het uitgangspunt van ADT om een compacte luchthaven in het groen te realiseren. De internationale regelgeving (ICAO) maakt het mogelijk om in zogenaamde safetycases te onderzoeken of er sprake is van veiligheidsrisico s. De Staatssecretaris van Infrastructuur & Milieu heeft aangegeven de Nederlandse regelgeving in lijn met de internationale regelgeving te willen brengen. Op die manier kan kap tot een minimum worden beperkt deskundigen verwachten dat er dan maar enkele honderden bomen gekapt hoeven worden. In de brief van 14 april jl. van Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, geeft mevrouw Mansveld aan dat de planning is om nog dit jaar een gewijzigd Besluit burgerluchthavens en Regeling burgerluchthavens vast te stellen, zodat wél een afweging gemaakt kan worden om binnen vliegveiligheidsvlakken obstakels en dus bomen te behouden.Dat daarnaast in het algemeen gesteld kan worden dat bomen binnen het luchthavengebied en in het verlengde van de verharde start- en landingsbaan het meest kritisch zijn voor de vliegveiligheid.De komende weken onderzoeken ADT, het ministerie van Infrastructuur & Milieu en deskundigen of en waar objecten die door de vliegveiligheidsvlakken steken de vliegveiligheid belemmeren. De resultaten van dat onderzoek worden omstreeks half mei verwacht en daarna worden de resultaten zo snel mogelijk met gedeeld.