In 2013 zijn meer klachten bij de Overijsselse Ombudsman ingediend dan in het voorafgaande jaar. De meeste hadden betrekking op een van de twaalf gemeenten waaronder Hengelo. De Ombudsman probeert altijd eerst om via interventie het conflict alsnog op te lossen, maar als dat niet lukt volgt een rapport met oordeel. Veel problemen kunnen voorkomen worden door meer aandacht voor maatwerk en het altijd serieus nemen van inwoners.Uit het jaarverslag 2013 blijkt dat klachten kunnen worden voorkomen of worden opgelost door maatwerk te leveren. Dat vraagt van gemeenten en andere overheidsinstanties een oplossingsgerichte houding door goed te luisteren naar inwoners. Niet altijd leiden vastgesteld beleid of voorschriften tot een goed besluit in een bepaald geval. Belangrijk is om na te gaan wat de specifieke omstandigheden zijn en of in een bijzonder geval moet worden afgeweken van regels om onbedoelde of ongewenste consequenties te voorkomen.In 2013 is voor het eerst in haar bestaan een klacht ingediend tegen de ombudscommissie zelf omdat een zaak volgens een verzoeker niet onpartijdig en zorgvuldig behandeld zou zijn. Overigens bleek deze klacht niet gegrond na gesprekken en nader onderzoek door andere leden van de ombudscommissie.