Tussen 2016 en 2022 kunnen er minder goederen treinen gebruik maken van de Betuwelijn omdat in Duitsland langdurig aan de aansluitende spoorverbinding gewerkt wordt. Dit heeft tot gevolg dat de treinen van en naar Duitsland worden omgeleid via onder andere Overijssel over het traject dat dwars door Hengelo loopt. De Tweede Kamer heeft op initiatief van D 66 de minister gevraagd onderzoek te doen naar de effecten daarvan op de veiligheid en de overlast door de toename van het goederenvervoer per spoor. Fractievoorzitter van D 66 Hengelo Lukas Schoonhoven lichtte zondag bij Radio Hengelo Nieuwsvizier uitgebreid toe waarom zo n onderzoek ook voor Hengelo nodig is. Schoonhoven: 'Al die 100 of veel meer extra treinen per dag gaan over bestaand spoor dat niet extra beveiligd wordt. Ook aan de toenemende geluidsoverlast wordt niets gedaan. Daar komt nog eens bij dat Hengelo door 'het spoor' in tweeën wordt gedeeld. Als er meer dan 100 goederentreinen per dag gaan rijden, zijn de spoorwegovergangen vrijwel permanent dicht'Het hele interview kunt u terug luisteren op onze website radiohengelotv.nl - Radio Gemist - Nieuwsvizier 9 februariRadio Gemist