Personeel in het streekvervoer legt komende woensdag en vrijdag opnieuw het werk neer. Dit is het begin van een nieuwe reeks stakingen, aldus Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer: "De grens is bereikt voor de mensen in het streekvervoer. De werkdruk is te hoog door de onregelmatige roosters en krappe rittijden. Als er niks verandert, is dat heel slecht voor de toekomst van het openbaar vervoer."
De aankondiging van nieuwe landelijke stakingen komt twee weken na een vijfdaagse staking in het streekvervoer. De medewerkers willen een nieuwe cao met een loon dat meestijgt met de inflatie en maatregelen om de hoge werkdruk te verlagen. "Door personeelstekort is de werkdruk torenhoog. Een op de vijf chauffeurs is ziek en dat zorgt voor nog meer werkdruk. Om die te verlagen, moeten onder meer de rijtijden minder krap worden en moet er regelmaat in de roosters komen", aldus de FNV.
De FNV eist een loonsverhoging van 16,9 procent voor een cao voor een jaar, het CNV eist 14 procent verspreid over achttien maanden. Voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) Fred Kagie liet vrijdag weten dat dit geld er niet is. Het loonbod van de VWOV bedraagt 8 procent voor een jaar. De werkgevers zeggen dat de marges in het openbaar vervoer heel klein zijn en dat veel vervoersbedrijven sinds corona verlies draaien.
Evert Jan van de Mheen, onderhandelaar van CNV Vakmensen, heeft geen goed woord over voor de opstelling van de werkgevers. "Ze doen net alsof het de chauffeurs alleen om geld is te doen. En roepen dan dat geld er niet is. Natuurlijk, een goede loonsverhoging is belangrijk, maar het gaat om veel meer dan alleen dat geld. Zelfs een voorstel voor een iets langere pauze om ’s avonds normaal te kunnen eten is onbespreekbaar. Een pauze van twintig minuten in plaats van vijftien minuten, is dat dan al te veel gevraagd?"
Een groot deel van de buschauffeurs en treinmachinisten in het streekverkeer doet mee aan de staking. Het gaat om de chauffeurs die aangesloten zijn bij één van de vakbonden. Vooraf is niet te zeggen welke ritten er wél doorgaan, maar duidelijk is dat een groot deel vervalt. Op de stakingsdagen vertrekken de vervoerders informatie over welke ritten door gaan en welke niet.