Moet een historische tram toch terug naar Enschede worden gehaald? Na de noodkreet van Dick Buursink, die deze week in 1Twente Vandaag vertelde dat 'zijn' Stichting Historische Sociëteit Enschede-Lonneker is gestopt met de poging om de enige overgebleven TET-tram terug naar Enschede te halen, zijn verschillende lokale partijen in beweging gekomen.
Het historische voertuig dat van 1908 tot 1933 door de straten van Enschede reed is nu eigendom van de Tramweg-stichting in Overloon. Via het Mondriaanfonds is er al 50.000 euro beschikbaar voor de restauratie. Via andere subsidies heeft de SHSEL nog eens 40.000 euro bij elkaar gescharreld. Nu moet nog een ton worden bijgepast. Tenzij de gemeenteraad van Enschede ingrijpt, komt die ton in elk geval voorlopig niet uit de kas van de gemeente, maakte wethouder Diepemaat woensdag duidelijk.
Vanuit BBE en PvdA is een gesprek aangevraagd met HSEL-voorzitter Buursink, om te horen wat er nodig is. Van de laatstgenoemde partij heeft raadslid Marijn Ouwehand het onderwerp voor het 'vragenuurtje' aanstaande maandag in het stadhuis aangemeld.
Hij wil van de wethouder onder meer horen waarom hij op zijn minst geen financiële garantstelling wil verstrekken voor de operatie rond de terugkeer. Dat zou de Historische Sociëteit wat lucht en zekerheid geven bij het aanvragen van andere subsidies, wat een tijdrovend proces is.
Oppositiepartij D66 gaat nog een stapje verder. 'Haal onze tram terug naar Enschede', kopt de fractie op haar eigen website. Het zou volgens de fractie een prachtig cadeau van de stad aan de stad zijn, om de 700 jaar stadsrechten van Enschede in 2025 te vieren. 'De tram staat ook symbool voor een belangrijke tijd voor Enschede en de regio. Het was de tijd van burgemeester Edo Bergsma, van de bouw van Pathmos en de Laares en van de aanleg van de singels.'
De sociaal-liberalen hebben ook al wel gedachten bij hoe een reddingsplan van de TET-tram eruit moet komen te zien. Het college wil namelijk door het NIOD uitgebreid onderzoek laten doen naar het oorlogsverleden van Enschede, met name de zogeheten Twentse paradox (waarom overleefden uitgerekend in Twente relatief veel Joden de Tweede Wereldoorlog?). Kosten: 380.000 euro.
Een aantal partijen, zoals D66 en PVV, twijfelen over de noodzaak van dat onderzoek. 'Er is immers al heel veel bekend en 380.000 euro is veel geld', aldus D66 op haar website. De suggestie wordt gedaan om minder uitvoerig onderzoek te doen (kosten 75.000 euro), zodat een deel van het overgebleven bedrag in de terugkeer van de TET-tram kan worden gestoken. D66 overweegt daarvoor een motie in te dienen bij de volgende gemeenteraad, maar zal daarvoor wel steun moeten zien te vinden bij coalitiepartijen.
De vraag is of zo'n reddingsplan te laat komt. SHSEL-voorzitter Dick Buursink vertelde deze week dat er voor 1 maart duidelijkheid moet zijn bij het Mondriaanfonds over het restauratieplan. "Zij gaan hem nu afbouwen en wat er mee gebeurt weet ik niet", aldus Buursink, die nog een sprankje hoop heeft. "Als de gemeenteraad zegt dat ding moet hoe dan ook terug, dan gebeurt het." De eerstvolgende raadsvergadering is pas op 6 maart.