Verkeer
Stuur appje
Zoek

Hengelo geeft geen prioriteit aan invoeren uitstootvrije zone voor logistiek verkeer

Evenementenplein centrum hengelo EMILE URBAN
In het klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een zero-emissiezone voor stadslogistiek is ingevoerd. Ook Hengelo moet in 2030 zo'n zone hebben.
Beeld: Emile Urban / 1Twente

Hengelo neemt alle tijd om een zero-emissiezone in de stad te realiseren. Dertig van de grootste gemeenten in Nederland voeren zo'n zone in 2025 in, waaronder Enschede. Voor Hengelo komt dat nog te vroeg. Een zero-emissiezone is een gebied waar geen voertuigen welkom zijn die CO2 uitstoten. Bestel- en vrachtauto’s die het centrum willen bevoorraden, mogen dat alleen nog als ze volledig elektrisch zijn.

Overgangsregeling

In het klimaatakkoord is afgesproken dat er in 2025 minimaal 30 steden zijn waar een uitstootvrije zone voor stadslogistiek is ingevoerd. In 2030 moeten dat er al meer dan 40 zijn. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 nog een overgangsregeling. Doelstelling van de Rijksoverheid is dat in 2050 het wegverkeer volledig uitstootvrij is.

“We geven voorrang aan het programma Bereikbare Binnenstad.”

Mobiliteitsplan

"Hengelo werkt hard aan een nieuw mobiliteitsplan. Hierin komt ook het onderwerp zero-emissie én stadslogistiek aan de orde", zegt een woordvoerder van de gemeente. In maart staat het definitieve mobiliteitsplan op de agenda van het college van B en W. Daarna gaat het naar de gemeenteraad voor besluitvorming.

Overslagpunten

Hengelo zegt het landelijk beleid te volgen om in 2030 de binnenstad uitstootvrij te bevoorraden. Uiteindelijk moet dit binnen de gehele wijkring worden ingevoerd. "Om dat te realiseren is het wel nodig om goede logistieke overslagpunten te ontwikkelen. We geven vooralsnog voorrang aan het programma Bereikbare Binnenstad." Dit programma heeft als doel om de Hengelose binnenstad vitaler én aantrekkelijker te maken.

Als het gaat om realiseren van een uitstootvrije zone in de stad, zegt de gemeente open te staan voor marktinitiatieven die dit doel sneller dichterbij brengt. "Daar waar mogelijk zullen we deze ook faciliteren."

20221125 mobiliteitsplan 1 GEMEENTE HENGELO
Lees ook
Mobiliteitsplan Hengelo: In alle wijken maximaal 30 km per uur en strakke regels voor deelscooters
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.