En hij heet…. De Red X. De solarauto waarmee in oktober door de outback van Australië wordt geracet, lijkt verdacht veel op die van vorig jaar. Maar hij is lichter, aerodynamischer en onder de kap zitten zoveel innovaties dat de driewieler volgens Daan van Haren van het Solarteam ongetwijfeld naar het Wereldkampioenschap sprint. Het schaalmodel en de naam worden deze woensdag in de Grolschbrouwerij onthuld. “Nu gaan we ‘m echt bouwen”, aldus technisch manager Tim Woertman.
Ze zijn trots als een pauw. Het Solarteam heeft een half jaar van ontwerpen, meten en testen achter de rug en deze woensdag presenteren ze de tiende Twentse zonneauto: de Red X. Het technische kunstwerk van de UT-studenten staat als schaalmodel op een verhoging midden in de zaal en wordt door de 180 betrokken technici, familieleden en vrienden bewonderd en vooral van alle kanten gefotografeerd. Hoe ie er onder de motorkap uitziet en welke zonnecellen worden gebruikt wordt niet gemeld. Er is nog veel geheim, want de concurrentie kijkt en luister mee.
“Spannend. We kunnen nu echt aan de slag met het opbouwen van de auto”, zegt Daan die de middag samen met Emma presenteert. Specialisten op het gebied van batterijen, aerodynamica, aandrijving, zonnecellen geven een beetje inzicht wat er allemaal moet gebeuren, voordat de Red X in juni aan z’n eerste testrondjes begint. “We zijn het enige team dat alle elektra zelf ontwikkelt”, wijst een student.
Er wordt gekeken naar het gewicht van de aansluitkabels. Hoe lichter, hoe beter want elk grammetje telt. En gebruik je nou bolle of platte zonnepanelen? Het zijn vragen die het afgelopen half jaar zijn beantwoord en er nu voor zorgen dat er met volle vaart aan de opbouw gewerkt kan worden.
“Dit is de eerste stap om de meest betrouwbare, efficiënte zonneauto te bouwen waarmee je kunt strijden om het WK”, meldt Daan in zijn openingspraatje. “Het is net een snelkookpan. Binnen anderhalf jaar moet je een auto ontwerpen en ermee racen.”
Dat racen gebeurt in Australië. De Red X en zijn volgers rijden van 22 tot en met 29 oktober van Darwin in Noord-Australië naar Adelaide in het zuiden van het continent. Een rit van 3021 kilometer. De snelste zonne-auto wordt gekroond tot Wereldkampioen. “Op papier hebben we de goede auto, nu moeten we ‘m echt maken van carbon”, aldus Tim.