De wijkagent, vroeger een begrip, maar tegenwoordig weten Almeloërs niet meer wie hij is. Inwoners weten nauwelijks hoe de wijkagent te bereiken . “In de stad zijn enorm veel problemen die niet snel genoeg opgelost worden. Ik krijg regelmatig klachten”, zegt Harrie de Olde, fractievoorzitter van Partij Vrij Almelo (PVA).
De Olde neemt zelf de proef op de som en probeert diverse keren via het 0900 nummer de wijkagent te bereiken. Een vriendelijke dame stuurt zijn vraag naar de wijkagent. De reacties blijven uit. PVA stelt hierover vragen aan het college.
De wijkagent is een ervaren politieagent die, samen met zijn collega’s van het basisteam, als surveillant en rechercheur werkt aan een veilige wijk door handhaving en opsporing. De wijkagent is in de wijk een bekend gezicht en het eerste aanspreekpunt. Hij kent de inwoners en ondernemers en spreekt ze regelmatig. Hij weet wat er speelt in de wijk en kan in een vroeg stadium problemen oplossen en liever nog, voorkomen. Tenminste, zo zou het moeten zijn.
De wijkagenten in Almelo zijn telefonisch niet rechtstreeks bereikbaar en dat is volgens De Olde een probleem. De website van de politie verwijst naar een 0900-8844 nummer, de informatie wordt genoteerd en doorgezet naar de wijkagent. In moeilijke situaties is de afhandeling te traag of er gebeurt niks, is de ervaring van De Olde. Er zijn plaatsen waar de agent deelneemt in een buurtapp . Dit is in Almelo niet het geval.
Voor kleine conflicten in de stad is Buurtbemiddeling opgericht. Hier werken onafhankelijke en speciaal opgeleide vrijwilligers. Buurtbemiddeling slaagt erin om de helft van de zaken op te lossen. Moeilijker zaken komen weer bij de wijkagent terecht, die het al druk heeft.
Een agent op het politiebureau in Almelo geeft aan dat ondercapaciteit de reden is voor de slechte bereikbaarheid: belangrijkere zaken en noodhulp gaan voor. De redactie van 1Twente stuurde eerder al een mail met een terugbelverzoek voor de wijkagent. Een eerste reactie kwam er pas na tien dagen. Het beloofde vervolgtelefoontje moet nog komen.
De communicatieafdeling van politie Oost-Nederland geeft aan niet inhoudelijk te willen reageren op vragen over de bereikbaarheid van de wijkagenten. Zij willen wachten totdat het college de vragen van de PVA beantwoord heeft. Het college geeft aan extra tijd nodig te hebben om de vragen te beantwoorden.