Het is een jaar geleden dat verschillende lokale vervoersinitiatieven in Hengelo samen verder gingen als ANWB AutoMaatje. De afgelopen jaren bleek deze service voor minder mobiele inwoners een succes te zijn in tal van Nederlandse steden. Dit was in Hengelo niet anders. Het leverde een impuls op voor de mobiele toegankelijkheid van de stad: “Mensen kunnen ons onder deze naam makkelijk vinden.”
AutoMaatje is een vervoersservice die 'minder mobiele inwoners zonder redelijk vervoersalternatief' op vrijwillige basis vervoert. Daarbij is er geen sprake van vervoersplicht, zoals deze er wel is bij een gesubsidieerde dienst zoals de regiotaxi. Een inwoner kan minimaal twee dagen van tevoren contact opnemen en de details doorgeven van het soort ritje dat gereden moet worden. Naar aanleiding hiervan wordt de meest geschikte vrijwilliger gepolst, die de passagier vervoert en ondersteunt tijdens de rit. Hiervoor betaalt de passagier een rechtstreekse onkostenvergoeding aan de vrijwilliger.
“Het concept is niet nieuw in de stad”, zegt Tim Blanken, vrijwilligerscoördinator van Hulpdienst Hengelo en woordvoerder namens ANWB AutoMaatje. Hulpdienst Hengelo heeft 56 jaar (!) geleden al een vervoersservice opgericht met eenzelfde werkwijze. De invoering van AutoMaatje betekende vooral dat de lokale diensten die er al waren onder dezelfde vlag gingen opereren. Zij voelden zich betrokken bij hun wijk en wilden niet onder de naam van Wijkracht of Carintreggeland verdergaan.
Automaatje Hengelo is een krachtenbundeling van de ANWB en een aantal vrijwillige vervoersdiensten. Het gaat om Hulpdienst Hengelo (Wijkracht), Bewonersbedrijf Berflo Es, Nijverheid Noaberwijk en een naamloze organisatie die opereerde in Beckum en Oele. Al deze vervoersdiensten hanteren dezelfde afgesproken aanpak sinds de invoering van AutoMaatje. Naast deze partijen is ook Carintreggeland betrokken bij de samenwerking.
Blanken: “Door de intrede van AutoMaatje is het wel gelukt om met deze partijen samen te werken. Dit scheelt een hoop verwarring voor bewoners die moeten kijken voor welke dienst zij in aanmerking kwamen. Een inwoner die dit type vervoer nodig heeft komt nu steevast uit bij AutoMaatje.”
“Voordat deze samenwerking begon, hadden we alles bij elkaar ongeveer 500 ritten op jaarbasis. Mensen vonden het destijds een gedurfde uitspraak van mij dat ik inschatte dat dit aantal zou gaan verdubbelen. Ik kreeg gelijk: het zijn er meer dan 1100 geworden in 2022, exclusief de boodschappenservice die we apart rekenen. Dit jaar zijn er tot nu al meer dan 500 ritten gereden. We krijgen 50 telefoontjes per week binnen. Als dit zo doorgaat verwacht ik dat we aan het einde van 2023 op 2500 ritten gaan uitkomen”, stelt Blanken.
Mobiel beperkte Hengeloërs maakten het de afgelopen jaar meer dan ooit gebruik van dit type vervoer. Volgens Blanken heeft dat te maken met de grote naamsbekendheid die AutoMaatje met zich meebrengt. “Het is gewoon veel makkelijker geworden om ons te vinden en een rit in te plannen. Toen het gerucht ging dat we in Hengelo AutoMaatje gingen starten, kwam er vrij snel een aantal vrijwilligers bij. We hebben op dit moment 40 chauffeurs en 15 tot 20 planners. Elke maand komt er wel een extra chauffeur bij. Dat is belangrijk, omdat we op deze manier ook stabiel naar die 2500 jaarlijkse ritten kunnen toeleven.”
“AutoMaatje is een begrip in Nederland. Betaalde taxichauffeurs kijken niet meer raar op van deze vrijwillige vervoersdienst, waar dat voordien nog wel eens het geval was. Ook de verzekeringen weten wie we zijn, waardoor het makkelijker is om afspraken te maken dan wanneer je als vrijwilliger rijdt voor een kleine stichting in de wijk.”
Volgens Blanken is AutoMaatje een cruciale aanvulling op het georganiseerde sociale vervoer: “Het concept is onvervangbaar. We zijn meer dan alleen vervoer, we bieden ook zorg, ondersteuning en sociale interactie aan de mensen die dit écht nodig hebben. We proberen onze potentiële gebruikers zo goed mogelijk te leren kennen om te zien wat hun wensen zijn. Daarop passen we de chauffeur weer aan. Wij bieden volledige begeleiding van deur tot deur als het nodig is. Mensen die deze hulp niet nodig hebben of een goedgevulde beurs bezitten, kunnen beter met de taxi of de Regiotaxi reizen,” besluit Blanken.