Wat is dat toch met performers? Ze staan avond aan avond lachend in de schijnwerpers, maar zweten peentjes elke keer als ze op moeten. Marjon Weerink is daarop geen uitzondering. Haar tweede boek 'Podiumbeest' kwam deze week uit en op zondag 2 april speelt de Hengelose de gelijknamige theatervoorstelling in het Almelose theater Hof88: "Ik lig er nu al regelmatig wakker van. Wat dat betreft doe ik de titel van het boek geen eer aan, haha!"
Een kleine nuancering: Marjon Weerink treedt niet dagelijks op, wel zingt ze met enige regelmaat op bruiloften en uitvaarten, geeft zangles en dirigeert koren. Tijdens 'corona' kwam veel van dat werk stil te liggen en schreef ze haar eerste boek 'Op het verkeerde spoor'. Direct daarna volgde 'Podiumbeest'. Dat boek wordt volgend weekend gepresenteerd tijdens een zelfgeschreven theatervoorstelling. En van die voorstelling ligt ze al menig nachtje wakker.
Haar schoonmoeder kwam met het idee. "Ze zei: 'Daar moet je echt iets mee doen!'." Met dat 'iets' doelde ze op het verwerken van het boek in een podiumact. "Ik heb al wel eerder voorstellingen verzorgd met zelfgeschreven liedjes, waarbij ik begeleid werd op toetsen door mijn man Jeffrey. Zijn moeder vond dat dit boek schreeuwde om een voorstelling."
Ze gaat het maar één keer spelen, vertelt ze. "Ik doe het niet om het geld of om dat ik het zo leuk vind om te doen. Ik moet echt even uit mijn comfortzone. Wat dat betreft doe ik de titel 'Podiumbeest' geen eer aan", lacht ze.
De voorstelling is op één kaartje na volledig uitverkocht. Dat vraagt toch om een tweede uitvoering? "Als het een echt lange wachtlijst wordt, misschien. Anders blijft het toch echt bij eentje. Het gaat mij vooral om het boek. Dat moet een succes worden."
Het boek Podiumbeest gaat over Lisa. Ze heeft een rustig leventje. Ze is lid van een musicalvereniging en als ze de hoofdrol krijgt in de jaarlijkse voorstelling blijkt haar tegenspeler de jongen te zijn die ze vroeger gepest heeft. "Nee, het is niet autobiografisch. Een vriendin van mij is wel erg gepest en dat gegeven heb ik gebruikt om het verhaal aan op te hangen. Het is een ode aan haar, maar het verhaal is verder volledig fictief."
De voorstelling is evenmin een theatrale blauwdruk van het boek, benadrukt de schrijfster: "Nee, ik heb allemaal onderwerpen uit het boek gekozen en daar liedjes bij gezocht of geschreven. In de voorstelling hoor je mijn visie op het verhaal van Lisa, maar ook op het schrijfproces. Wat dat betreft gaat het alle kanten."
Ze gaat niet try-outen. Maakt het dat niet extra spannend? "Zeker, maar ik probeer er niet te zwaar aan te tillen. Het moet gewoon een laagdrempelige voorstelling worden. Dat vind ik al spannend genoeg."
Het wordt ook spannend of ze op 2 april een beetje goed in haar vel zit. Vorig voorjaar kreeg ze corona en daarvan is ze nog altijd niet helemaal hersteld: "Mijn hoofd werkt nog niet goed mee. Ik ben sneller moe en vergeet wel eens wat. Ik hoop dat het volgende week goed gaat. Dat ik de teksten onthoud, bijvoorbeeld. Ik doe wat ik kan en daarmee moeten de bezoekers het maar doen."
Min of meer per toeval is 'Podiumbeest' een Twentebrede productie geworden, vertelt Marjon Weerink: "Ik kom uit Geesteren, ik woon in Hengelo, ik werk deels in Almelo en ken de directeur van Hof88 goed, de stemactrice die van 'Podiumbeest' een luisterboek maakt, woont in Aadorp en het verhaal speelt zich af in Enschede. Twentser wordt het niet, volgens mij!"
Het wordt in elk geval een volle bak op zondag 2 april: de 166 stoeltjes in Hof88 zijn vrijwel allemaal verkocht; mensen die dat laatste kaartje (stand van zaken vrijdagmiddag) willen, moeten dus snel zijn. Kaarten reserveren kan via de site van Hof88