Woonproblemen, omgaan met schulden of het beantwoorden van moeilijke brieven. Situaties waarin niet iedereen zichzelf kan redden. Cliëntondersteuners van Almelo Sociaal helpen inwoners bij deze problemen. In het afgelopen jaar kwamen er bijna duizend mensen op het spreekuur aan de Boddenstraat in Almelo. “We zien schrijnende situaties. Onze hulp is hard nodig.”
In totaal waren er in 2022 1347 cliëntcontacten. “Daarbij rekenen we ook telefonische contacten mee,” zo zegt Haije Wind, voorzitter van Almelo Wijst de Weg, onderdeel van Almelo Sociaal. De stichting helpt inwoners op het gebied van financiën, belastingen, kwijtscheldingen, woonproblemen, schulden en toeslagen. “Je staat er versteld van hoeveel mensen geen computer of emailadres hebben. In een steeds digitaliserende wereld is het online invullen van formulieren voor sommige mensen heel lastig. Bovendien weten mensen lang niet altijd waar ze recht op hebben. Daarin kunnen wij ze ondersteunen. Daarnaast doen we ook huisbezoeken, zoals bijvoorbeeld de zogenaamde keukentafelgesprekken in de Wmo-zorg.”
Gökmen Avci, coördinator van Almelo Wijst de Weg vertelt hoe hij een ouder echtpaar onder een deken op de bank aantrof. “Ze durfden niet aan de thermostaat te zitten omdat ze de hoge rekeningen niet konden betalen. Dat is treurig om te zien.” Volgens Avci weten veel mensen niet dat ze recht hebben op toeslagen. Zo ook dit echtpaar. “Wij konden hen helpen bij het aanvragen van de energietoeslag, daarmee waren ze enorm geholpen.”
De ondersteuning is kosteloos voor een cliënt. “Wij kunnen dit doen dankzij subsidie van de gemeente Almelo. Dat betekent niet dat we daarvan afhankelijk zijn. We geven onafhankelijk advies. Door de bijdrage van de gemeente kunnen we onder meer een kantoor en secretariaat betalen. De dertien cliëntondersteuners zijn allemaal vrijwilligers.”
Het bieden van hulp gaat soms ver. Avci en Wind blikken terug op een casus van een mevrouw die volledig in paniek op de stoep aan de Boddenstraat stond. “Een alleenstaande moeder die opeens zonder huis en inkomen zat.” De mannen gaan uit privacyoverwegingen niet in op de reden hiervan. “Het was een schrijnende situatie. We hebben meteen allerlei instanties gebeld. Hierdoor hebben we huisvesting geregeld, verzekeringen rond kunnen maken en zaken kunnen coördineren die belangrijk waren voor het welzijn van het kind. Bovendien hebben we naar aanleiding van deze casus nu een vast contactpersoon binnen de gemeente Almelo die in deze spoedsituaties altijd bereikbaar is.”
Hoewel deze verhalen niet dagelijks voorbijkomen, is hulp volgens Wind nog altijd hard nodig. Met 10,8 procent (2020) heeft Almelo een hoog percentage aan huishoudens met problematische schulden. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Wind: “Wij hebben daar zelf geen exacte cijfers van, maar we kunnen hier wel een inschatting maken van hoe groot de problemen zijn en verwijzen mensen in situaties als deze door naar bijvoorbeeld SchuldHulpMaatje.” SchuldHulpMaatje is erop gericht om mensen met (dreigende) schulden vroegtijdig te bereiken en hulp te bieden.
Volgens Wind zijn er vooral zorgen om ouderen die nog zelfstandig wonen. “Zij weten vaak niet waar ze recht op hebben en zijn niet bekend op het internet. Zie dan maar eens iets aan te vragen.” Wind hoopt dat mensen de weg naar de cliëntondersteuners weten te vinden. Hij benadrukt dat iedereen welkom is voor advies. “Voor Almelo Wijst de Weg hoeven mensen geen bewijzen mee te nemen dat ze ‘recht’ hebben op onze diensten. Ze hoeven alleen maar om onze hulp te vragen. Kom vooral langs, blijf er niet mee zitten. Geen vraag is ons te gek.”
Stichting Almelo Sociaal is opgedeeld in meerdere organisaties. Zo reikt de tak Almelo Doe(t) mee jaarlijks vouchers uit zodat mensen kunnen deelnemen aan activiteiten zoals sport, cultuur of educatieve lessen. In 2022 zijn er in totaal 1097 vouchers uitgegeven. Wind: “Dat gebeurde in de leeftijd vanaf achttien jaar tot tachtig plus. Hiervoor geldt een inkomensgrens. Voor het aanvragen van deze vouchers kan men ook aan de Boddenstraat terecht.”
De stichting is op zoek naar extra vrijwilligers. “Een groot inlevings- en analyserend vermogen zijn daarbij vooral belangrijk. Het helpt als mensen verstand hebben van specifieke gebieden zoals bijvoorbeeld de Wmo, maar dat is geen vereiste.”
De cliëntondersteuners staan iedere maandag, dinsdag en vrijdag tussen 09.30 uur en 11.30 uur klaar tijdens de inloopspreekuren. Op donderdag is spreekuur op afspraak mogelijk. Mensen voor wie het lastig is om op locatie te komen, kunnen thuis bezocht worden.
Adres: Boddenstraat 3, 7607 BL in Almelo, telefoonnummer en Whatsapp:. 06 –17872297, Mail: [email protected]