Projectontwikkelaar Ten Brinke en de gemeente Enschede hebben een overeenkomst gesloten voor de bouw van een veertien verdiepingen tellende woontoren aan het Stationsplein. Het gebouw, dat 159 appartementen omvat, moet binnen drie jaar verrijzen op de locatie waar nu nog de creatieve broedplaats Warp Technopolis is gevestigd.
Het huidige pand tussen de oprit naar de Stationsgarage en restaurant/bar Foodies was in het verleden onder meer het onderkomen van Stichting Enschede Promotie en printshop Ricoh, maar gaat binnen afzienbare termijn tegen de vlakte. Het huurcontract met Warp loopt eind dit jaar af. Voor de creatieve broedplaats wordt een andere oplossing gezocht.
De bedoeling is dat er in 2023 nog begonnen wordt met de bouw van het nieuwe appartementencomplex. Het gaat om een gebouw van zes bouwlagen aan het Stationsplein, met direct daarachter de woontoren. Op de begane grond aan het Stationsplein is ruimte voor ‘hippe kantoren’ en daghoreca.
De eerste woningen zouden in 2025 opgeleverd kunnen worden. Alle appartementen zijn bedoeld voor de groep ‘recent afgestudeerden’. Van de woningen zijn er 119 in de middeldure huursector (ca. 763 tot 1068 euro per maand) en 40 in de vrije huursector. De appartementen in de laatstgenoemde categorie zijn zogenaamde ‘Friendswoningen’, waarbij twee personen of stellen samen één woning met twee slaapkamers huren.
Het gebouw wordt ontworpen door De Architekten Cie. Uit Amsterdam van de bekende architect Pi de Bruijn. Hij gaf leiding aan de wederopbouw van Roombeek en ontwierp het stadskantoor en winkelcentrum Klanderij. De Bruijn’s ontwerp van de nieuwe woontoren is onder meer geïnspireerd door het monumentale treinstation van Enschede.
Om de bouw mogelijk te maken zijn er afspraken nodig over het wijzigen van het bestemmingsplan, parkeerplaatsen en aanpassingen in de openbare ruimte. Deze afspraken zijn vastgelegd in de exploitatieovereenkomst en worden binnenkort voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het bouwplan sluit naadloos aan op de plannen van de gemeente met Centrumkwadraat. Zo wordt de herontwikkeling van de gehele spoorzone (van de Prinsessetunnel tot aan de Performance Factory) genoemd. Hieronder vallen onder meer de bouw van woningen op de voormalige locatie van ’t Bölke, de bouw van twee studentenflats en 90 huizen aan de Molenstraat en ruim 200 nieuwe appartementen naast de Performance Factory.
Lees verder onder de afbeelding
“We zien dat jongeren zich steeds vaker aangetrokken voelen tot een hoogstedelijke woonomgeving”, aldus wethouder Jeroen Diepemaat. “Een plek waar wonen, werken en recreëren samen komen op steenworp afstand van het station.” De gemeente hoopt dat nieuwbouwprojecten zoals de woontoren andere marktpartijen over de streep trekt om ook te investeren in nieuwbouw in het stationsgebied.
Om woningbouw in de spoorzone aan te jagen heeft de gemeente onlangs nog 17 miljoen euro subsidie gekregen van het Rijk. Dit geld is onder meer bedoeld voor de bouw van een nieuwe parkeergarage onder het busstation.
De huidige Stationsgarage krijgt op termijn de functie als parkeerruimte voor directe omwonenden. De ingang van de garage wordt verlegd van het Stationsplein naar de Piet Heinstraat. Het Stationsplein zelf wordt autoluw gemaakt. De taxistandplaatsen worden waarschijnlijk verplaatst naar de andere kant van het station, de Hengelosestraat.
Woningbouw, zoals in het stationsgebied en op de Kop Boulevard, zal net als (energie)armoede een van de belangrijkste onderwerpen worden in het nieuwe politieke jaar van Enschede. Een vooruitblik met verslaggever Wilco Louwes.