De Deurningerstraat in Enschede wordt ter hoogte van Het Stedelijk Kottenpark ingericht als een 30km-zone. Althans, dat stelt de gemeente voor in het vernieuwde wijkverkeersplan. De maatregel komt voort uit een handtekeningenactie die afgelopen zomer werd gehouden na een dodelijk ongeval bij het kruispunt met de Lyceumlaan.
Op 27 juni kwam een scooter met daarop twee 16-jarige leerlingen van het Kottenpark bij het oprijden van de Deurningerstraat in aanraking met een vrachtwagen. De jongen die achterop de scooter zat kwam daarbij om het leven, de bestuurder raakte gewond. Vlak na het ongeval pleitten leerlingen, ouders van leerlingen en docenten in een petitie voor maatregelen die het kruispunt veiliger moeten maken. De gemeente beloofde de resultaten van een verkeersonderzoek mee te nemen in het nieuwe wijkverkeersplan.
In het verkeersplan - dat eind vorige week is gepubliceerd op de website van de gemeente - wordt voorgesteld om een klein gedeelte van de Deurningerstraat in te richten als een 30km-zone. Op de Deurningerstraat geldt nu een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Voor een verbetering van de verkeersveiligheid is het de bedoeling dat dat tussen de kruispunten met de Lyceumlaan en de Pierenkampweg wordt teruggebracht tot 30 kilometer per uur.
De Pierenkampweg is het pad aan de achterzijde van de middelbare school. De bedoeling is dat die weg ook de nieuwe ingang wordt voor scholieren die met de fiets naar school komen. De fietsenstalling van Het Stedelijk Kottenpark wordt daarom ook aan de achterzijde van het schoolgebouw geplaatst.
Met het inperken van de maximumsnelheid en door het fiets- en autoverkeer zo veel mogelijk van elkaar te scheiden hoopt de gemeente ook dat de kruising Deurningerstraat/Lyceumlaan overzichtelijker wordt.
In het wijkverkeersplan was in een eerdere versie bovendien al opgenomen dat er eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in de Lyceumlaan, vanaf de Minister de Visserstraat in de richting van de Deurningerstraat. Automobilisten die de wijk in willen rijden, zullen dat straks dus via de Beethovenlaan (of Landstraat of Minister Idenburgstraat) moeten doen.
Ook de rest van de ideeën uit de eerste versie van het wijkverkeersplan blijven gehandhaafd. Dat betekent dat de Kottendijk wordt ingericht als een fietsstraat en dat het er een vrijliggend fietspad wordt aangelegd ter hoogte van het gewraakte kruispunt tussen Roessinghsbleekweg, Kottendijk en Mozartlaan. Het vrijliggende fietspad volgt de Mozartlaan en wordt verbonden met het Slagmanpad en de Doctor Zamenhoflaan. De wegversmallingen aan de Roessinghsbleekweg worden verwijderd, de weg krijgt een ander profiel dat automobilisten moet doen afremmen.
Het wijkverkeersplan voor Walhof-Roessingh en Bolhaar begon ooit met het een idee om een alternatief te vinden voor de sluiproute voor automobilisten tussen de Deurningerstraat en Hengelosestraat die de drukke singels willen vermijden. De conclusie van de gemeente Enschede is dat het sluipverkeer niet is tegen te houden. Daarom is in het verkeersplan vooral ingezet op verbeteringen voor fietsers. Enschedeërs die hun mening over het verkeersplan willen geven, kunnen dat doen via de gemeentewebsite.