De handtekeningen van bijna 750 bewoners ten spijt, het wijkverkeersplan voor Walhof-Roessingh en Bolhaar blijft (nagenoeg) ongewijzigd. Dat betekent ook dat de doorgaande route tussen de Hengelosestraat en de Deurningerstraat - via de Roessinghsbleekweg - in stand blijft. De gemeenteraad stemde maandagavond in met het wijkverkeersplan, dat poogt om de verkeersveiligheid voor fietsers rondom de sluiproute te verbeteren.
Volgens het wijkverkeersplan verandert de Lyceumlaan in een eenrichtingsweg, wordt de Kottendijk een fietsstraat zonder hoge drempels, komt er een aparte fietsoversteek met vrijliggend fietspad ter hoogte van de kruising met de Mozartlaan en verdwijnen de wegversmallingen op de Roessinghsbleekweg. Dit moet de veiligheid van fietsers ten goede komen, maar honderden buurtbewoners vrezen dat de sluiproute zo alleen nog maar aantrekkelijker wordt voor automobilisten.
Met het aanbieden van de handtekeningenactie, voorafgaand aan raadsvergadering, hoopten buurtbewoners lokale politici nog één keer te overtuigen dat er andere maatregelen nodig zijn. Maar de 750 krabbels uit de ruim 2500 inwoners tellende wijk mochten niet baten. De coalitiepartijen leken bij voorbaat geharnast in de discussie en wilden niets weten van vertraging van het voorliggende plan.
Voorstellen vanuit de oppositie - die varieerden van het uitvoeren van een proef met een fysieke afsluiting van de Roessinghsbleekweg (D66/GroenLinks) tot het volledig in de koelkast zetten van het verkeersplan (FvD) - werden door de coalitie weggestemd. De opdracht bij het wijkverkeersplan is nooit geweest om een alternatief voor de sluiproute te vinden, hielden ze oppositiepartijen voor, maar om de leefbaarheid te verbeteren.
"Er lag hier een kans om samen met honderden mensen een plan te maken", aldus raadslid Erik Kemp van Volt. Tot zijn verbazing wordt het wijkverkeersplan in gemeentelijke stukken genoemd als succesvol voorbeeld van inwonersparticipatie. "Als we hiermee in stemmen is de verplichte participatieparagraaf een lachertje." De participatieparagraaf houdt in dat het college bij elk raadsvoorstel moet aangeven in hoeverre inwoners konden meedenken of meebeslissen.
Bij de totstandkoming van het wijkverkeersplan van Walhof-Roessingh en Bolhaar zijn zo'n 200 bewoners, bedrijven, sportverenigingen en scholen betrokken geweest, vooral door het delen van hun mening. "Dan kan je niet zeggen dat participatie niet is geslaagd", aldus Henri de Roode (ChristenUnie). Stadsdeelwethouder Arjan Kampman herhaalde deze woorden even later, om er aan toe te voegen dat er ook veel positieve geluiden zijn uit de buurt. "Er zit echt wel een verschil tussen het proces van participatie en het resultaat van participatie", reageerde Volt-raadslid Kemp.
De coalitiepartijen (slechts gesteund door het CDA) wilden niet een proces waaraan anderhalf jaar is gewerkt teniet doen. Wel stuurden zij het college via moties op pad met enkele aanvullingen. Zo draagt een motie van de VVD op dat de straten in de wijk volgens de richtlijnen voor dertigkilometerzones worden ingericht, met snelheidremmende maatregelen, zodat harder rijden vrijwel 'onmogelijk' is.
Een motie van BBE vraagt de gemeente om te zoeken naar een creatieve oplossingen om het doorgaand verkeer in de wijk te beperken, zonder de druk op de singels te vergroten. Hierbij valt volgens de partij te denken aan de inzet van deelvervoer (fietsen en scooters).