Verkeer
Stuur appje
Zoek

Belangenclubs spoorbewoners: ‘Nieuw goederentracé moet bouw langs spoor mogelijk maken’

Goederentreinhengelo zonsondergang 1twente
Beeld: 1Twente

Belangenverenigingen Landelijk Platform Overlast Goederentreinen (LPOGT) en RONA vinden dat het toekomstig provinciebestuur van Overijssel goed moet kijken naar de mogelijkheden van een nieuwe goederenspoorlijn. Dat blijkt uit een vorige week ingezonden brief aan de informateur. Volgens de clubs moeten goederentreinen uit de stadskernen worden geweerd, omdat de gezondheid en de leefbaarheid in het geding zijn. Ook maken de actiegroepen zich zorgen over de toename van ammoniaktreinen door de energietransitie. Formateurs in andere provincies hebben de brief ook ontvangen.

Geluid en trillingen

Volgens RONA-woordvoerder Eline van den Brink hebben veel spoorbewoners last van geluid en trillingen: "Mensen slapen slecht en worden er ziek van." De actiegroep is al zo'n dertig jaar bezig met aandacht vragen voor het lot van de bewoners langs het spoor. "Heel veel burgers hebben uit onvrede op de BBB gestemd. De enige oplossing is goederentreinen buiten de stadskernen te houden."

Volgens de belangenbehartigers wordt dan ook de weg vrijgemaakt voor meer woningen langs het spoor; dat zou volgens de actievoerders niet mogelijk zijn met het toenemende goederentransport op het spoor.

Provincie

De BoerenBurgerBeweging (BBB) is na de monsterzege in de Provinciale Statenverkiezing aan zet om een mogelijke coalitie te zoeken in Overijssel. De partij heeft zich in haar verkiezingsprogramma uitgesproken tegen de Noordtak, de naam van een mogelijke goederenspoorlijn, die door het buitengebied van de Achterhoek en Twente loopt.

"Wij verzoeken u tijdens de onderhandelingen de pijler 'Burger' van BoerenBurgerBeweging even zwaar te laten wegen als die van de pijler 'Boer'", schrijven de actiegroepen in de brief. De partijen willen graag met de BBB om de tafel om te praten over de zorgen van spoorbewoners.

icon_main_info_white_glyph

Goederentreinen in Twente

Het aantal goederentreinen dat door Twente rijdt, stijgt de laatste jaren en dat gaat naar verwachting ook steeds meer worden. Vanuit Europa en de landelijke overheid wordt er steeds meer ingezet op het overgaan van goederenvervoer via de weg naar duurzamere alternatieven, zoals vervoer via water en spoor.

De goederentreinen rijden door Twentse steden, ook met gevaarlijke stoffen. Gemiddeld rijden er elk etmaal zo'n 18 tot 20 goederentreinen door de stad, ook 's nachts.

Het realiseren van woningen langs een spoorlijn waar goederentreinen rijden is complex. De zogenaamde veiligheidsplafonds die ingesteld zijn op spoorlijnen variëren erg per tracé. De plafonds worden bepaald aan de hand van de hoeveelheid en welke stofsoort er vervoerd wordt.

Gevaarlijke stoffen

De Veiligheidsregio Twente (VRT) geeft bij elk bestemmingsplan advies voor aanpassingen om het risico op die locaties te verminderen. Dit is een wettelijke taak van de veiligheidsregio. Dit gaat niet alleen om spoorlijnen, maar bijvoorbeeld ook over wegen waar gevaarlijke stoffen worden vervoerd en LPG-tankstations.

De regels staan bouw langs het spoor wel degelijk toe. Wel is er een discussie over mensen die niet zelfredzaam zijn, zoals ouderen en mindervaliden. Moet je hen dichtbij het spoor laten wonen? Tijdens calamiteiten met gevaarlijke stoffen worden volgens de VRT mensen geacht om in de eerste minuten na een incident zelfredzaam te zijn. Het duurt zeker tien tot vijftien minuten voordat de hulpdiensten aanwezig zijn. Die zelfredzaamheid geldt uiteraard niet voor deze doelgroepen. Volgens de actiegroepen worden er in de huidige regelgeving en bij de nog in te voeren Omgevingswet te weinig aandacht voor veiligheid.

'Meer ammoniaktransporten door energietransitie'

Waterstof moet volgens de landelijke overheid in de toekomst een grotere rol krijgen. Waterstof is een duurzaam alternatief voor aardgas, omdat er minder CO2-uitstoot vrijkomt. Waterstof wordt vervoerd in ammoniakvorm. Volgens de RONA en LPOGT betekent dit dat er in de toekomst meer ammoniaktransporten over het spoor gaan. Ook levert weer meer risico's op.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.